een spannend en magisch avontuur vol vriendschap en moed

Roos 18 oktober 2024
De Heksenwinkel, de nieuwste jeugdthriller van Mel Hartman, neemt je mee in een spannend en magisch avontuur. Het verhaal volgt Miro, die met zijn hond en oom naar een klein dorp verhuist. Al snel ontmoet hij een meisje, maar wat hem opvalt: er zijn geen andere kinderen te vinden. Wel is er een mysterieuze heksenwinkel vol bijzondere spullen. Miro vertrouwt het niet helemaal en samen met zijn nieuwe vriendin gaat hij op onderzoek uit. Wat volgt is een magisch avontuur vol spanning, zonder dat het té eng wordt.

Miro is een herkenbaar personage voor veel kinderen: een beetje op zichzelf, af en toe beschaamd over zijn oom, en op zoek naar nieuwe vrienden. Het feit dat ook een meisje een grote rol speelt, maakt het verhaal aantrekkelijk voor zowel jongens als meisjes. Hartmans schrijfstijl leest heerlijk vlot, zonder kinderachtig te worden, waardoor het ook voor oudere kinderen (en zelfs volwassenen) leuk is om te lezen. De humor en raadsels maken het extra leuk voor jonge lezers.

Wat ik verrassend vond, is dat het boek meer biedt dan alleen een spannend verhaal. Thema’s zoals vriendschap, moed en jezelf accepteren spelen een belangrijke rol. Ook raken actuele thema’s subtiel aan bod, zoals de onverschilligheid waarmee mensen soms voor goedkope spullen kiezen, zonder na te denken over hoe ze gemaakt zijn. Dit geeft het boek een mooie extra laag.

De spanning is goed opgebouwd, en de heksenwinkel zelf spreekt enorm tot de verbeelding. Het boek houdt je aandacht vast tot het einde, al vond ik dat einde wat te snel gaan. Ik had nog graag wat langer in deze magische wereld willen blijven en wat meer willen weten over de afloop.

De Heksenwinkel is een aanrader voor kinderen vanaf 10 jaar, al denk ik dat jongere kinderen vanaf een jaar of 8 het ook geweldig zullen vinden als voorleesboek. Een geweldig cadeau voor jonge lezers die houden van spanning, mysterie en magie

Meer recensies van Roos