Originele, humorvolle roman over liefdesverdriet vanuit een mannelijk hoofdpersonage

Roos 03 september 2024
Dolly Aldertons debuut, Alles wat ik weet over liefde, heb ik als Engelstalig exemplaar al jaren in de kast staan. Ik kan na al die tijd niet goed meer navertellen waar het boek over ging, maar ik weet wel dat ik destijds heb genoten van het boek, en met name van humorvolle manier van schrijven.

Dus toen onlangs haar nieuwe roman Good material verscheen was ik meteen nieuwsgierig. En terecht. Ook met dit boek heeft ze haar originele schrijfstijl met veel humor behouden. Wat heerlijk verfrissend is, is dat ze in dit boek de na-weeën van een break-up beschrijft, vanuit mannelijk perspectief. Ze vertelde in een interview dat ze, om beter te snappen hoe zij omgaan met liefdesverdriet, vijftien mannen uitgebreid heeft gesproken. Het resultaat is een geloofwaardig mannelijk personage die werkelijk kan zwelgen in zijn liefdesverdriet. Deze stand-up comedian heeft ook op professioneel vlak weinig succes. En eigenlijk is dat wel smullen om te lezen. Al moet ik er ook eerlijk aan toevoegen dat zijn houding me op een moment wel enigszins ging irriteren. Meteen vind ik dat dan ook een compliment aan de auteur, omdat ze me in ieder geval weet te prikkelen. Op sommige momenten, werd ik zelfs geraakt hoe er gesproken werd over liefde en verliezen.

Het boek is niet te missen, valt meteen op met de kleurrijke kaft en titelbelettering. Ook al vermoed ik dat ik net iets boven de leeftijdsgrens zit van de doelgroep die zich echt in dit boek zal herkennen, heeft het boek me vermaakt en werd ik de laatste hoofdstukken erg positief verrast. Ik zet het nu graag naast Alles wat ik weet over liefde in de kast, om ze beide over een tijdje nog eens te herlezen.

Meer recensies van Roos