aangrijpend, kwetsbaar en makkelijk leesbaar boek over polarisatie en het weer verbinding vinden met iemand van wie je houdt

Roos 08 augustus 2024
Tijdens Corona ontdekt auteur Marthe Walther dat haar moeder en zij wel heel anders tegen bepaalde zaken aankijken. Ze groeien steeds verder uit elkaar en op een moment wordt het contact zelfs helemaal verbroken. Gelukkig vinden ze uiteindelijk een weg terug naar elkaar en vinden ze een manier om uit liefde voor elkaar te accepteren dat ze andere waarheden hebben, maar dat ze bovenal moeder en dochter zijn.
Dit dunne boekje heb ik verslonden. Wat is het prachtig en kwetsbaar geschreven. Heel leesbaar ook in korte hoofdstukken. Elk hoofdstuk begint met een korte update van de toen geldende corona-maatregelen. Dat was herkenbaar, al voelt het meteen ook weer zo ontzettend ver weg.
Kluun noemt het terecht een goedgeschreven boek over een belangrijk onderwerp. De auteur noemt in tekst op een moment dat je naar exact dezelfde dingen kunt kijken en desondanks een andere waarheid kunt zien. Maar wat is dan de waarheid? En wat doe je wanneer iemand van wie je houdt er zo’n ontzettend andere waarheid op na houdt dan jijzelf hebt?
Wat gunde ik het de auteur dat het weer goed zou komen, zoals de titel ook vraagt. Het boek omhelst een aantal belangrijke lessen die niet alleen van toepassing zijn op de corona-periode, maar op allerlei onderwerpen waarop je zo’n andere waarheid kan zien. Het leert je dat het niet gaat om wie er gelijk heeft en wat precies waar is. Maar om het kiezen voor de liefde en het luisteren naar elkaar.

Het boek opent met het volgende gedichtje van @happy_little_moment en is wat mij betreft een prachtige samenvatting van waar het boek echt om gaat:
'Wanneer je ondanks de verschillen
met je medemens verbindt
kies je voor wat we hetzelfde willen
namelijk dat liefde wint'

Een waardevol boek. Ik hoop dat veel mensen het gaan lezen, het hielp mij om meer begrip te krijgen voor mensen met een 180 graden andere mening, over welk onderwerp dan ook.

Meer recensies van Roos