Magdalena; een krachtige vrouw die zich niet aan conventies houdt

Roos 10 oktober 2024
Toen ik Magdalena van Matthias Rozemond oppakte, wist ik nog niet veel over het Leidens Ontzet. Wat ik wél wist, was dat Rozemond me al eerder had meegenomen naar andere historische periodes met zijn boek Amalia, en daar had ik echt van genoten. Dus ik hoopte nu op hetzelfde: iets nieuws leren over een tijd waar ik weinig vanaf weet, terwijl ik ook zou genieten van een boeiend verhaal en een sterk vrouwelijk hoofdpersonage. Dat laatste kreeg ik zeker, want Magdalena Moons is een krachtige vrouw die het verhaal helemaal draagt.

De schrijfstijl van Rozemond is heel prettig. Het leest soepel en vlot, zonder te ingewikkeld te worden. Hij maakt veel gebruik van dialogen, wat ervoor zorgt dat je als lezer echt midden in het verhaal zit. Ik zag alles levendig voor me, alsof ik zelf door het Den Haag van toen liep. Het knappe aan dit boek vind ik hoe hij historische feiten weet te verweven met fictieve elementen. Het is altijd een spel van “wat is echt gebeurd en wat is erbij verzonnen?” En dat maakt het lezen nog interessanter.

Magdalena Moons, de hoofdfiguur, wordt neergezet als een sterke vrouw die haar eigen weg kiest. Ze houdt zich niet aan wat de maatschappij van haar verwacht, en ik vond het fascinerend hoe ze risico’s durft te nemen en zelfs bereid lijkt zichzelf op te offeren voor een hoger doel. Ze komt over als slim, strategisch en vooral geen slachtoffer van haar omstandigheden. Wat me het meest aansprak aan haar, is dat ze altijd blijft zoeken naar een oplossing, hoe moeilijk de situatie ook is.

De relatie tussen Magdalena en Francisco Valdez vond ik ook intrigerend. Als lezer blijf je twijfelen: was ze echt verliefd op hem, of gebruikte ze hem alleen? Ik kreeg het idee dat ze wel degelijk gevoelens voor hem had, maar ze was ook zeker niet bang om hem in haar plannen te betrekken. Het blijft een raadsel, en dat vond ik mooi gedaan.

Het verhaal raakt thema’s als familie, verantwoordelijkheid en het nemen van risico’s. Het hield me nieuwsgierig, ook al wist ik weinig van deze periode in de geschiedenis. De opbouw van het boek vond ik goed. Af en toe zijn er flashbacks, waardoor je als lezer steeds een stukje meer te weten komt. Het is een puzzel die langzaam in elkaar valt, zonder dat je alles meteen kunt voorspellen.

Wat me vooral inspireerde, was de moed en het doorzettingsvermogen van Magdalena. Ze kiest niet de makkelijke weg, maar volgt haar eigen pad, zelfs als dat niet is wat van haar verwacht wordt. Je kunt als lezer zelf een oordeel vellen over haar keuzes: was ze opportunistisch of juist heel slim? Hoe je het ook bekijkt, het is fascinerend hoe ze buiten de normen van haar tijd durft te denken.

Voor iedereen die houdt van historische romans en sterke vrouwelijke hoofdpersonages, is Magdalena zeker een aanrader. Het boek geeft je een kijkje in een fascinerende periode van onze geschiedenis, terwijl het verhaal van Magdalena je meesleept en aan het denken zet.

Meer recensies van Roos