Een verfrissende vorm die leest als een trein

Roos 28 juni 2024
Twintig keer Dee is het tweede boek van Oliver Reps, die voor zijn debuut het Beste Boek voor Jongeren heeft gewonnen.
Een student vertrekt op een ochtend met de trein vanaf Amsterdam naar Berlijn. Op weg naar zijn voormalige vriendin. Dit verhaal, in de verfrissende vorm van een verse novel, leest zelf als een trein, met een heerlijke cadans en pagina’s die je in een vaart omslaat. Het herkenbare thema, een liefde niet kunnen loslaten, gaat voor even onder je huid zitten. Het las zeer makkelijk weg, al verwacht ik ook dat ik niet alle diepere lagen van de auteur heb begrepen. Ik ben zeker van plan deze verse novel over een tijdje, liefst tijdens een treinreis, nog eens terug te lezen. Ook al was ik enigszins teleurgesteld over het voor mijn idee niet volledige einde, de uitleg van de auteur dat hij zich heeft laten inspireren door het nummer ‘Hey there Delilah’, en dat hij de lezer wil uitnodigen een eigen einde te bedenken zorgde voor een glimlach. Dit boek heeft mijn nieuwsgierigheid naar poëzie en andere tekstvormen zeker aangewakkerd, en heb ik met veel plezier gelezen en zal vast ook veel jongeren (maar ook iets oudere jongeren) aanspreken. In ieder geval ook een aanrader voor in de schoolbibliotheek!

Meer recensies van Roos