all in the family

Roosje de Vries 27 augustus 2024
Deze thriller draait om de hoofdpersonen Julia, Aucke en Ruben. De hoofdstukken van Julia kennen een ik-verteller en daarmee wordt zij als vanzelf het belangrijkste personage.
Julia is niet zo jong meer, heeft geen baan en woont bij haar oude vader, voor wie zij zorgt. Haar leven lijkt op een dood spoor te zijn geraakt, zeker als je dat vergelijkt met haar sexy en ondernemende vriendin Maya.
Haar broer Aucke lijkt in een midlife crisis terecht te zijn gekomen. Hij maakt er een potje van.
Julia en Aucke komen uit een samengesteld gezin met vier kinderen. De band tussen de kinderen is niet heel warm en harmonieus. Aucke heeft de zaak van hun vader overgenomen, een zaak in schildersbenodigdheden en schilderijreparaties en taxaties. Eigenlijk wilde hij naar de kunstacademie maar dat mocht niet van zijn ouders.
Ruben heeft een heel andere achtergrond. Hij is met zijn zelfbenoemde broer Boris van pleeggezin naar pleeggezin gegaan. Ze werden door anderen gepest en uiteindelijk zijn ze aan hun milieu kunnen ontsnappen.
Alle personages hebben te maken met problemen van allerlei aard. En hun onderlinge relaties komen flink onder druk te staan.

In het begin worden de personages uitgebreid voorgesteld en hun situatie wordt getekend. Dat kost wat tijd en haalt er de vaart een beetje uit. Maar de relaties en toestanden worden je duidelijk. Het tweede deel van de roman krijgt wat meer vaart en dan lijkt het boek écht een page turner te worden. Het einde is misschien een beetje abrupt en doet vermoeden dat er misschien en vervolg op komt.

Bij een spannend verhaal is het altijd lastig een adequate samenvatting te geven. Het is niet de bedoeling te veel prijs te geven. Toch moet een mogelijk lezer wel zin krijgen het boek op te pakken.
Zelf ben ik een atypische thrillerlezer. Nou ja, ik lees gewoon niet vaak thrillers maar af en toe wel. Ik denk dat lezers van spannende boeken graag lekker vlot doorlezen en genieten van het oplossen van puzzels.

Er is nogal wat ellende in deze spannende roman. Ik gebruik liever deze term dan ‘thriller’. Er is geen sprake van politie of detective of een geïnteresseerde crime fighter.
De stijl is lekker, een soort young adult voor oudere meisjes met een vleugje erotiek. En daarom is het boek geschikt voor vakantie en lekker lui leesgenot. Koud drankje erbij, zonnebril op, in de relax modus en lezen maar.

Meer recensies van Roosje de Vries