Een pareltje over emancipatie

SabineS 09 april 2023
De Omwenteling van Suzanna Jansen is toch wel één van de betere boeken die ik de afgelopen tijd gelezen heb. Het gaat over de geschiedenis van de emancipatie. Ze verteld deze geschiedenis aan de hand van het verhaal van onder andere haar moeder. Het boek zet je erg aan het denken omdat er best veel dingen zijn waarvan ik dacht dat dat al veel langer goed geregeld was voor de vrouw. Niet dus. Mooi is dat de vader van het gezin best mee wil gaan in de emancipatiegolf. Totdat, ja er blijken toch ook voor hem grenzen. Omdat hij nu eenmaal toch ook bepaalde dingen vanuit zijn opvoeding heeft geleerd, bijvoorbeeld dat de man goed voor zijn gezin zorgde wanneer hij de leider was van het gezin. De vader heeft het met een gezin van vijf dames niet altijd makkelijk maar doet zeker z'n best. Mooi is dat de moeder na een worsteling door haar moederschap toch een stukje zelfstandigheid weet te vinden. Ze gaat studeren en krijgt betaald werk.

Een mooie stukje over de geschiedenis in het boek gaat over abortus en de anticonceptiepil en het recht daarop voor vrouwen. Joke Smit, die wordt geciteerd in het boek, heeft het over 'een pil plus abortus-garantie want alleen zo wordt de vrouw losgekoppeld van de konijnen'. Ook zinnen als 'De gedachte ontstond dat history ook herstory moest worden' zijn zo goed gekozen.

De combinatie van deze geschiedenis met het eigen verhaal en daarbij aan het eind van ieder deel een aantal feiten maakt het boek een leerzaam maar ook echt een goed en mooi verhaal.

Meer recensies van SabineS