Een belangrijke getuigenis

SabineS 09 april 2023
Onderstaand is een samenvatting van de recensie die ik schreef voor tracesofwar.nl.

Er zijn vele getuigenissen over de Tweede Wereldoorlog geschreven. Omdat er zoveel zijn krijgen wij, die deze oorlog niet hebben meegemaakt, een beter beeld van de verschrikkingen die mensen hebben moeten doorstaan. Toch geeft Auschwitz-overlevende Rosa de Winter in haar getuigenis aan dat, omdat wij niet meemaakten wat zij meemaakte, we ons ook geen voorstelling kunnen maken van haar ervaringen. Schrijfster Ronit Palache, die het voorwoord voor dit boek schreef, geeft terecht aan dat we door het verhaal van Rosa de Winter daar toch weer iets dichterbij komen.

Rosa woont met haar man Manus en dochter Judy in Gelderland wanneer in 1943 de oproep komt dat ze zich moeten melden in kamp Vught. Het Joodse gezin besluit dat niet te doen en ze duiken onder bij een boer in de Achterhoek. Daar blijven ze meer dan een jaar tot ze worden verraden. Ze belanden uiteindelijk in concentratiekamp Auschwitz. Rosa en Judy overleven de oorlog maar deze zal de rest van hun leven nog een grote invloed op beide en de familie hebben.

Meer recensies van SabineS