Verdediging van het Westen

Saekle 27 maart 2024
De aanval is vooral een interne bedreiging van onze westerse cultuur en samenleving. Murray schetst een groot aantal voorbeelden daarvan. Zijn boek is een verdediging op deze culturele aanvallen. Blijft staan dat in vorige eeuwen weinig goeds te verdedigen valt. Zonder volledig te zijn moet je dan denken aan de kolonisatie door westerse landen van volkeren in Afrika, Aziƫ, Australiƫ, Noord en Zuid Amerika. En de daarmee samenhangende landroof, racisme, onderdrukking, uitbuiting, slachtpartijen, oorlogen, hongersnood en natuurlijk de slavernij.
De aanval op het Westen als reactie op deze pijnlijke geschiedenis is volgens Murray een tegenbeweging met veel BLM, antifa, woke, cancel culture en beeldenstorm. Via de Kritische Rassen Theorie (KRT) wordt in dat kader de achterstellinng van zwarten door de blanke suprematie gezien als een vorm van systemisch racisme. Deze KRT wil meer uitgaan van de niet-blanke cultuur.
Conclusie. Een boek met veel ongemakkelijke vragen en antwoorden over ras, geschiedenis, geld, godsdienst en heersende cultuur. Een aanrader.

Meer recensies van Saekle