162 Natura 2000 in Beeld

Saekle 17 juni 2024
Arnout Jaspers maakt figuurlijk de (hout) kachel aan met de "stikstof lobby" die Nederland rijk is. Zoals diverse biologen, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en natuurlijk ook Johan Vollenbroek met zijn MOB verdienmodel.

Hoewel de 75-jarige Johan ook terechte complimenten krijgt. Hij heeft namelijk in zijn eentje het juridisch monster PAS doorgeprikt. Alleen zijn strijd tegen de stikstof depositie in de Natura 2000 gebieden doet wel denken aan Don Quichot tegen windmolens.

Daarentegen krijgt ex-minister Christianne van der Wal diverse vegen uit zijn pan. Zij kan niet eens uitleggen waarom in de grensstreek Nederlandse en Duitse veeboeren een verschillende toepassing krijgen van zogenaamde universele Europese regels. Of Rob Jetten met zijn deken van stikstof.

Jaspers gaat ook te keer tegen het hobbyisme van Nederlandse natuurbescjermers die vooral terug willen naar hun "wens natuur" uit 1900 of zelfs 1700. Als voorbeeld noemt hij het zeedorpenlandschap, dat is ontstaan doordat inwoners van kustdorpen zoals Katwijk hun vee in de duinen lieten grazen. Dus niet van erg natuurlijke oorsprong. Om maar te zwijgen van oude militaire oefenterreinen.

Al met al is de Stikstoffuik lekker leesbaar verhaal met veel achtergrondinformatie over onze zogenaamde stikstofcrisis. Alleen in de toelichtende cijfers achter begrippen, zoals Kritische Depositie Waarde (KDW) en het AERIUS model, moet je sommige teksten en grafieken nog eens secuur doorlezen om een begin van verheldering te krijgen.

Een boek dat de bestuurders van BBB en onze Minister van Landbouw verplicht op hun nachtkastjes moeten Hebban. Wanneer ze weer eens wakker worden van het stikstof spook kunnen ze daarop terug grijpen en hun nachtmerrie verdwijnt dan als stikstof voor de zon.

Meer recensies van Saekle