Verwachtingen waren hoger

11 november 2019
In George Orwell's novel Animal Farm, volgen we dit keer geen mensen als hoofdpersonen maar verschillende boerderijdieren. Tijdens het verhaal, komen de dieren op een gevaarlijk idee: een opstand tegen de tirannie van de boerderijhouders. De mensen dus. Ze veroveren de boerderij voor henzelf en stellen zeven essentiƫle regels op: dieren mogen nooit in een bed slapen, elkaar nooit vermoorden, nooit op twee benen lopen etc. Het komt erop neer dat alles wat mensen zijn niet goed is.

Nu de dieren de boerderij voor zichzelf hebben, leren ze de verantwoordelijkheden kennen van het zorgen voor eten, onderdak en de tevredenheid van de bewoners. De varkens blijken het slimste te zijn en leren iedereen het alfabet, met veel andere kennis. Het blijkt dat sommige dieren echter niet verder komen dan ABC, waar de varkens nu kunnen lezen, schrijven en al het kennis verspreiden. Niemand twijfelt op deze manier aan hen, maar dat heeft ernstige gevolgen. Hoe kunnen de rest van de dieren weten wat goed en fout is?

Wat er in de loop van het verhaal eigenlijk gebeurt, is dat de tirannie van de mens verandert in de tirannie van het meest intelligente dier, de varkens in dit geval. Ze beginnen alles over te nemen, spelen achter iedereens rug en zijn een en al deceptie. De genen die in opstand komen zijn er snel geweest. Het was erg interessant om te lezen hoe deze verandering plaatsvond en hoe de dieren daarop reageerden. De deceptie van de varkens, hoe raar het ook klinkt, maakte de lezer het zelf bijna ook geloven. Ze speelden een slim spel.

Persoonlijk waren mijn verwachtingen hoger van het boek. Ik vond dus de verandering van de boerderijdieren en hun levensomstandigheden interessant om te zien, maar er gebeurde eigenlijk niet zo veel in het boek. Vanaf het begin had ik de verandering al verwacht, dus het bouwt niet echt ergens naartoe. Ook waren de daden van de dieren best voorspelbaar, helaas. Ik wist niet veel van te voren over het plot, maar ik heb in de afgelopen jaren zoveel goeds over het boek en nog meer goeds over de schrijver gehoord, dat ik toch wat meer spectaculairs verwachtte. Toch ben ik nog benieuwd naar zijn andere werk, 1984. Ik ga kijken of dat wel iets voor mij is.

Meer recensies van