Bijzondere versie van Assepoester

Sandra0004 08 september 2024 Auteur
Assepoester is het eerste verhaal uit een reeks van in totaal vijf duistere sprookjes met een twist. Sprookjes voor volwassenen dus. De sprookjes zijn los te koop, of samengebonden in een sprookjesboek (later te koop).

Eerder las ik het boek Annemijn van Emma Anna, pseudoniem voor auteur Juliette , die al vele boeken heeft geschreven. Emma Anna staat bekend om haar taboe doorbrekende verhalen met een flinke portie spice. Met haar eerste duistere sprookje Assepoester begint ze nog vrij mild.

Iedereen kent het verhaal van Assepoester. Emma Anna schreef haar eigen versie, die ondanks de bekende verhaallijn, toch diverse twisten kent.

Astrid is achttien en woont sinds de dood van haar moeder bij haar stiefvader en stiefbroer-en zus. Die laatste twee maken haar leven niet bepaald gemakkelijk, maar ze staat er niet compleet alleen voor. Wanneer ze samen met haar stiefzusje een uitnodiging krijgt voor een koninklijk bal staat ze aan de vooravond van een nieuw begin. Maar daar denkt haar familie anders over..

Deze korte novelle leest vlot weg en is in 1-2 uurtjes uit. Toch is het een compleet en verrassend verhaal dat niet onderdoet voor een roman.

Astrid is een schattig, lief en ietwat naïef personage, nog vrij jong in haar doen en laten. Het verhaal speelt zich af in vroegere tijden waarbij het verschil tussen de adel en boerenfamilies nog groot zijn. Je maakt dit door Astrid's ogen mee en voelt haar schaamte, levenslust en later nog vele andere emoties. Dit is erg goed beschreven. Je voelt haar onschuld, haar hoop en de oneerlijkheid die gebeuren.
'Er zijn mensen die zacht zijn, mensen die hard zijn. Beschadigde mensen die goed zijn voor anderen en beschadigde mensen die gemeen zijn tegen anderen.'

Je maakt het allemaal mee in deze complete, verrassende en ietswat duistere novelle. Ik ben benieuwd naar de andere duistere sprookjes!

Meer recensies van Sandra0004