Even een werkje maar dan heb je ook wat!

Sandra0004 24 augustus 2024 Auteur
Wie kent het niet? Je kast propvol kleding en nog niets om aan te trekken...je schuldig voelen als je iets nieuws koopt, je had het eigenlijk niet nodig maar ja...je hoop dat juist dit kledingstuk je zult brengen wat je hoopt.

Opeens was ik het zat. Mijn vriend had niet eens een plekje in de kast (sorry!), alles lag slordig over elkaar, en het meeste deed ik niet eens aan. En wat is mijn stijl eigenlijk? Passen die jurken met gekke printjes nog wel bij mij?

Van de een op andere dag besloot ik om het anders te gaan doen. Ik wil een capsule garderobe! Dat is een overzichtelijke, weloverwogen kledingkast met ongeveer 30 items (sportkleding, pyjama 's en ondergoed tellen niet mee. Jaha, schoenen wel!). Ik wilde hierbij een lente/zomer capsule en een herfst/winter. Alle geselecteerde items zitten fijn en combineren mooi met elkaar, je maakt ook betere keuzes. En: alle items dráág je ook!

Op deze manier ben je een stuk duurzamer bezig, heb je een overzichtelijke kledingkast waar je blij van wordt, want alles wat je uitkiest zit fijn, past bij je en kan je goed combineren. Eng? Ja, dat wel! Want het klinkt wel erg weinig en ergens ben ik bang dat ik tekort kom en spijt ga krijgen... Ik kocht dit boek omdat ik echt geen idee had hoe te beginnen.

Ik nam de tijd er voor. Want he, het is een proces he. Spoiler alert: het is gelukt!
Dit boek helpt je er stap voor stap bij. Je leert te bepalen wat bij je past, wat kleuren voor je doen, je leert over materialen en vormen, verschillende bodytypes en hoe je kleding kunt combineren. Zo maak je bewuste keuzes en shop je als het ware in je eigen kledingkast. Met hulp van 'de schijf van 7' selecteer en combineer je je items.

Daarna leer je hoe je je kleding goed kunt onderhouden, hoe je investeert in duurzame items en leer je je capsule in de praktijk te brengen.

Je moet niks, dus durf je niet te veel weg te doen, dan is dat ook oké. Alles begint met een eerste stap.
Ik heb ook een box gevuld met kleding die ik nog niet weg durfde te doen, en die ik op zolder bewaar. Maar ik probeer me aan mijn capsule te houden. En straks als het herfst wordt, mag ik de zomeritems verruilen voor de herfstitems!

Moeilijk? Nee! Dit boek helpt je en maakt je echt bewust van het doel van kleding en wat het kan doen voor jou. Het resultaat? Een opgeruimde en overzichtelijke kledingkast, minder keuzestress, een leuk geldbedrag van de verkochte items, een blije vriend (want hij heeft nu ook een plankje in mijn kast ;) ) en vooral bewustwording. Ik kan het boek echt aanraden, en al wat het even een werkje om op te ruimen, ik wordt enorm blij als ik in de ochtend mijn kledingkast open doe!

Meer recensies van Sandra0004