Fijne mix van een reisverhaal, wetenschap en oefeningen

Sandra0004 21 september 2024 Auteur
Wat is genieten eigenlijk? Is dat voor iedereen hetzelfde? En zou er een manier bestaan om nog meer te kunnen genieten?

Jazeker! Er is zelfs een formule voor! Mark van de Grift en Pieter van Hasselt hebben dit samen onderzocht en bedacht tijdens een lange afstandswandeling in de Italiaanse Barolo-streek (wijn en Italië, nog een pluspunt voor mij!). Dit alles heeft geresulteerd in het boek De Formule van Genieten; het boek belooft een formule waardoor je als lezer intenser, vaker en bewuster kunt genieten van grote en kleine ervaringen. Ik mocht van uitgeverij Spectrum een recensie exemplaar.

Het boek is een mix van het reisverhaal van de twee vrienden gecombineerd met wetenschap, anekdotes en oefeningen. Deze combi maakt dat je stap voor stap goed kunt volgen hoe de formule tot stand is gekomen, onderbouwt met wetenschappelijke informatie. Hoewel de formule zelf voor mij wat hogere wiskunde is, is het betekeniswiel wel erg duidelijk. Door oefeningen kun je onderzoeken welke ervaringen (uit het wiel) voor jou waardevol zijn en waar jij dus van kunt genieten (voor de een is dat een druk concert en voor een ander juist een rustige lange strandwandeling). Als je dit eenmaal weet, kun je er mee spelen en de ervaring zelfs beïnvloeden. Of juist kiezen voor bepaalde ervaringen omdat ze jou het ultieme geluksgevoel geven. Tot slot worden er ook tips gegeven zoals gewenning tegen te gaan, de balans tussen plezier en pijn (verslaving!) of dankbaarheid in te zetten, alles om het genieten voor jou nog te vergroten.

De Formule van Genieten is een bijzonder boek door deze mix. Ik heb het met veel interesse gelezen. Na het lezen ben je je echt meer bewust van wat genieten voor jou betekent en hoe je dit kun beïnvloeden. En het heerlijke reisverhaal van de twee vrienden door de Barolostreek is een leuke bonus wat alles wat luchtiger maakt. Tot slot een dik compliment voor de vrolijke en mooie cover waar je vanzelf vrolijk van wordt. Aanrader!

Meer recensies van Sandra0004