Hilarische epic roadtrip

Sandra0004 06 juli 2024 Auteur
De Road Trip is uitgebracht als Rainbow Pocket (oorspronkelijk kwam het uit in 2021) en ik was zeer benieuwd naar dit verhaal. Van uitgeverij Rainbow mocht ik een recensie exemplaar lezen. (Het heeft een andere cover dan deze).

Flaptekst:

Addie en haar zus Deb zijn voorbereid op een epic roadtrip van het zuiden van Engeland, waar ze wonen, naar een bruiloft in Schotland. Snacks, playlist, route: alles ligt klaar.

Eén kleine botsing later, en hun Mini heeft opeens drie extra passagiers: Dylan, Addie’s ex-vriend; zijn beste vriend Marcus, die meer issues heeft dan een gemiddeld weekblad; en de onbekende Rodney, die niemand eigenlijk kent maar die ook een lift naar de bruiloft nodig had.

Wat zal het eerder begeven, de auto of de gespannen vrede tussen de passagiers?

Een ontzettend leuk gegeven: prop vijf uiteenlopende, goed neergezette personages in een kleine auto, bouw de spanning op en je hebt een verhaal die je door wil lezen. Mijn favoriete personage was de nogal klungelig Rodney, waar ik ontzettend om heb moeten lachen.

Het verhaal wordt om beurten vertelt door Dylan en Addie, in twee tijdsvlakken: toen en nu. Dat is knap in elkaar gezet en prima te volgen. Want wat is er nu precies gebeurd; dat er spanningen zijn tussen bepaalde personen is zeker, en daar kom je gaandeweg achter. Je voelt het cynisme en het ongemak, in die kleine Mini, waar het verhaal mee begint.

Al vrij snel schakelt het verhaal over naar toen, wanneer Addie en haar zus Deb conciërge waren in een villa in Zuid Frankrijk, als zomerbaantje, en waar ze Dylan heeft ontmoet.
'Deze zomer ben ik niet die kleine Addie , die altijd het derde wiel aan de wagen is. Ik ben niet degene die je vergeet als je je vrienden vertelt wie er allemaal in de kroeg zijn. Ik kan zijn wie ik wil zijn. Dus dit is mijn zomer, daar komt het op neer.'

De Road trip is bij tijden diepgaand, over moeilijke relaties, onzekerheden en kwetsbaar zijn. Deze momenten worden afgewisseld met hilarische situaties.

Het verhaal komt wat moeilijk op gang en wat mij betreft is het einde ook wat langgerekt, het verhaal had in mijn ogen wat korter gekund. Maar dit boek zit bomvol humor, geweldige dialogen, bizarre situaties en goed neergezette personages. Ik heb een paar keer hardop moeten lachen. Maar er waren ook een paar stukken waar ik mezelf doorheen moest worstelen omdat het nogal uitgebreid was.

De road trip is een humoristisch, soms aangrijpend en zelfs met vlagen hilarische reis, dat O'Leary geweldig beschrijft. Met dit boek heb je gegarandeerd een aantal uren heerlijke feelgood te pakken in een zomerse setting vol snacks. Aanrader!

Meer recensies van Sandra0004