Openhartige autobiografie

Sandra0004 16 oktober 2024 Auteur
Peter A. Levine is een expert op het gebied van trauma verwerking. Hij heeft de lichaamsgerichte helingsmethode Somatic Experiencing (SE) ontwikkelt met veel succes. Deze methode gaat ervan uit dat een traumatische gebeurtenis zelf meestal niet de oorzaak is van langdurig trauma, maar dat de vastgezette reacties in het lichaam er voor zorgen dat het zenuwstelsel uit balans raakt. Door gericht te werken met de taal van het lichaam wordt de balans hersteld en kan het trauma worden verwerkt. Eerder schreef hij hierover in zijn naslagwerk De Tijger Ontwaakt (voor als je hier meer over wilt weten).

Dit boek Een Autobiografie over Trauma is zijn eigen persoonlijke verhaal over zijn leven. Hij beschrijft zijn eigen traumatische gebeurtenis die hij beleefde toen hij een kind was, de constante spanning in zijn familie en zelfs trauma vanuit de Holocaust die via voorouders zijn doorgegeven. Hij schrijft over zijn loopbaan als wetenschapper, maar ook ervaringen vanuit spiritualiteit en psychedelische middelen schuwt hij niet. De auteur stelt zich erg kwetsbaar op, dat schrijft hij zelf ook in zijn voorwoord. Want het vergt moed om je eigen trauma te beschrijven, hoe moeilijk de weg naar heling was maar ook geeft hij aan dat er momenten zijn geweest dat hij gesprekken had met 'geesten' in een ander soort dimensie, zoals met Albert Einstein (zijn idool). Levine ziet zichzelf als een soort profeet (dit kreeg hij ook door tijdens dromen) en met zijn eigen verhaal nodigt hij de lezers uit om je eigen verhaal te vertellen en hierdoor te kunnen helen en groeien.

Dit boek is geen uitleg over de methode, maar legt wel verbanden dat stress die vanuit trauma vast gaat zitten in je lijf en een soort Pavlov reactie teweeg kan brengen (dit kan zelfs gebeuren voor je geboorte!). Levine beschrijft dit openhartig vanuit zijn leven. Naar mijn idee soms iets té openhartig, want het hoofdstuk over zijn seksueel ontwaken met details hoefde voor mij niet echt.

Het laatste hoofdstuk gaat over de dood: Levine beleefde een 'minidood' tijdens een operatie en beschrijft zijn nieuwsgierigheid naar het laatste stuk.
Tot slot vind je een aantal foto's van mensen die een belangrijke rol in zijn leven hebben gespeeld.

Een autobiografie over trauma is een heel open, kwetsbaar levensverhaal waarna je meer bewust bent wat trauma kan betekenen en hoe belangrijk het is om hier aandacht aan te schenken om te helen. Ik geef 3.5 ster.

Meer recensies van Sandra0004