Prachtig naslagwerk

Sandra0004 11 oktober 2024 Auteur
Ik heb een droom en dat is ooit een klein huisje met een grote tuin vol kruiden, bloemen en groenten. Een kat erbij en dan elke dag koken en bakken met eigen oogst. Heerlijk lijkt me dat!

Ik heb nu alvast een naslagwerk! Van uitgeverij Terra /Lannoo mocht ik een recensie exemplaar van Het Groot Kruiden Handboek van Mieke Wesdorp-Willebrands.

Mieke is naast auteur ook kruidenkundige. In deze prachtige, 237 pagina tellende hardcover beschrijft ze 120 soorten kruiden. Gerangschikt per seizoen geeft ze een lijst van kruiden met recepten om ze te gebruiken. Ook zijn er hoofdstukken gewijd aan de geschiedenis van kruiden, de aanleg van een kruidentuin, kruiden oogsten, drogen en bewaren, werkzame bestanddelen van kruiden, recepten voor verzorging voor huid en haar (gezichtsmaskers, voetolie, geurzakjes) en een hoofdstuk over het maken van thee, tincturen en siropen. Het boek is overzichtelijk weergegeven met prachtige foto's (gemaakt door haar man), illustraties en schilderingen.

Wauw! Er staat ontzettend veel informatie in. Daarom is dit boek een waardevol naslagwerk voor tuinliefhebbers, foodies en liefhebbers van een natuurlijke levenswijze. Er staan kruiden bij waar ik nog nooit van gehoord heb (ooit van Betonie gehoord?) en ik raak helemaal geïnspireerd door de talloze recepten.

Iedereen kan werken met kruiden, zelfs als je geen tuin hebt (op de vensterbank in potten, of pluk in de natuur!), en door dit prachtige boek besef je maar weer eens hoeveel de natuur geeft en dat je dit kunt gebruiken voor je eigen gezondheid en verzorging.

Enig minpuntje is dat de culinaire recepten niet allemaal simpel zijn en dat je wel bijzondere ingrediënten erbij moet hebben, maar hé, dat is maar iets kleins. Iedereen kan een simpele aromatische kruidenolie maken zoals in het boek staat beschreven, en soms is het ook leuk om iets bijzonders te maken.
De andere recepten voor cosmetisch gebruik (haarlotion van brandnetels) zijn een stuk simpeler. En wat voor mij het meest waardevol is, is de lijst met werkzame bestanddelen van kruiden, zodat je er makkelijk thee mee kunt maken.

Met dit prachtige naslagwerk ben ik heel blij en het krijgt zeker een mooie plek in mijn boekenkast!

Meer recensies van Sandra0004