Spannende thriller met vleugje spiritualiteit

Sandra0004 21 augustus 2024 Auteur
Een van de beste thrillers die ik ooit heb gelezen was van Lucy Foley: de jachtpartij. Het Hotel is haar vierde thriller. Wat ben ik blij dat ik van de Boekerij een recensie exemplaar toegezonden kreeg!

De cover valt in ieder geval goed op met de felgroene voorkant. En wederom stelt Foley je niet teleur. Ook in Het Hotel zijn er diverse personages en worden de hoofdstukken vanuit verschillende personen beschreven, afgewisseld met zomerdagboek fragmenten. Samenvatting:

Manor Hotel zal komend weekend openen en diverse gasten komen naar dit nieuwe spirituele luxe oord aan de kust van Dorset voor dit speciale weekend. Want het is ook nog eens de zomerzonnewende, wat op een bijzondere manier gevierd gaat worden. Eigenaresse Francesca heeft alles tot in de puntjes geregeld. Maar al snel blijkt dat er diverse geheimen en spoken uit het verleden opduiken, en niets is wat het lijkt. Ook de gasten en personeelsleden niet. Bovendien heerst er een legende in het oeroude bos waar het hotel op gebouwd is, wat nu weer tot leven lijkt te komen...

De korte hoofdstukken lezen snel en makkelijk weg, ook doordat het vanuit verschillende personages is geschreven. Er staat duidelijk boven elk hoofdstuk of iets in het verleden is gebeurd of in het heden, wat maakt dat er een puzzel ontstaat die langzaam aan duidelijk wordt. Dat maakt Foley ook zo'n fijne auteur: het blijft spannend, ondanks de vele personages is het duidelijk, en het einde is natuurlijk heel goed in elkaar gezet.

Het Hotel is net iets anders dan andere Whodunnits, ondat er een legende en spirituele elementen zijn toegevoegd in dit verhaal. Dat maakt het wellicht iets minder geloofwaardig dan bijvoorbeeld de Jachtpartij, er gebeurt ook een hele hoop, en zeker op het laatst, maar het geeft het verhaal wel een eigen hedendaagse 'vibe'. Als de energie maar goed is...zoals Francesca zou zeggen.

Dit boek leg je niet makkelijk weg, omdat het zo vreselijk spannend wordt. Hou je van spannende thrillers met een spiritueel en mysterieus tintje, met een Engels kustplaatsje als locatie, dan zit je met Het Hotel goed! Het Hotel leest als een geupgrade, hedendaagse Agatha Christie. Aanrader!

Meer recensies van Sandra0004