Heerlijk zomerse feelgood

Sandra0004 03 september 2024 Auteur
Nadat ik Alles komt Goed, het eerste deel van de citroen merengue reeks had gelezen, mocht ik van auteur Mirjam Aarts proeflezer zijn voor het 2e deel. Ik heb weer genoten!

Het verhaal gaat verder. Inmiddels is Merel de trotse mama van dochter Louise en loopt de bed&breakfast in Zuid Frankrijk, die ze samen met haar vriend Luc runt, heel erg goed. Merel is erg gelukkig en gaat zelfs een schildersweek organiseren in haar B&B. Zo veel geluk! Wat kan er misgaan?

Toch blijft er iets knagen aan Merel: haar vader is 17 jaar geleden uit haar leven vertrokken, wat natuurlijk een enorme impact op haar leven had, en de herinneringen komen terug nu Merel haar vriend zo liefdevol ziet omgaan met baby Louise. Ook heeft haar moeder plannen om te gaan verhuizen: ze wil ook naar Zuid Frankrijk emigreren om dichterbij haar kleinkind Louise te zijn. En ja, ook dichter bij haar dochter, natuurlijk. Er is iets wat niet klopt uit haar jeugd en Merel gaat op onderzoek uit. Wat is er precies gebeurd? Zal ze haar vader ooit nog terugzien? Houdt haar moeder is achter?

Jij bent Alles gaat verder op het vorige deel, maar is ook prima als losstaand boek te lezen. De setting is zomers: je ruikt de lavendel, ziet het Franse huis zo voor je en het dorpje op een heuvel wordt levendig beschreven. Hoewel het verhaal start in oktober ademt het hele verhaal de Franse zomer. Aarts beschrijft de setting levendig vol geuren, kleuren en smaken. Je voelt de onrust in Merel toenemen en vanaf de helft van het verhaal wordt het alsmaar spannender: gaat Merel vinden wat ze zoekt? Hoe gaat ze hiermee om, en wat zet ze op het spel?

Het is een echt feelgoodverhaal maar tipt ook het thema aan van een verscheurde kinderziel die haar vader plots kwijtraakte. Dat kun je verstoppen, maar kan er ook weer plots uit!

Jij bent Alles is een heerlijk verhaal om bij weg te dromen, vlot geschreven en met heerlijke personages. Er is maar 1 nadeel: je krijgt vast en zeker een ontzettende zin in een citroen merengue gebakje!

Meer recensies van Sandra0004