Flink boekwerk vol informatie

Sandra0004 23 juli 2024 Auteur
Ik ben geïnteresseerd in spirituele boeken en werk in de hulpverlening waar vele gezinnen traumatische gebeurtenissen hebben meegemaakt, dit boek sprak me dan ook enorm aan. Dat komt ook door de prachtige cover! Deze dikke pil is een boek voor psychologen, therapeuten en coaches, staat er op de achterkant. Van Ankh Hermes mocht ik een recensie exemplaar.

Wauw, wat een dik en prachtig boek! Het is stevige kost, dus verwacht niet dat je er snel en gemakkelijk doorheen leest, maar voor de geïnteresseerden is dit een heerlijk informatief boekwerk met psycho-analytische modellen, veel Jung, een spirituele kijk op trauma, met praktijkvoorbeelden en metaforen vanuit mythologie en sprookjes .

Kalsched neemt je mee naar een aantal mystieke en spirituele aspecten van zijn psychotherapeutische werk met patiënten die vroegtijdelijk trauma hebben ondergaan. Hij begint met een voorwoord waarin hij het dubbele beschrijft van het luisteren naar het journaal waarin uitgebreid verslag wordt gegeven van een zelfmoordaanslag in Afghanistan waarin vele doden zijn gevallen, terwijl hij net naar een prachtige zonsondergang kijkt in een rustige en serene omgeving. Twee verschillende werelden. Hoe kun je ze ten volle beleven? Hoe kun je na een traumatische kindertijd een bezield leven leven? Dat is de rode draad in dit boek.

De auteur geeft voorbeelden uit eigen praktijk en koppelt deze met behoorlijk pittige theorie. Hij begint bij de oorsprong van trauma, beschrijft onbewuste verdedigingsmechanismen die je kunt inzetten als kind, en hoe je als volwassene hierdoor kunt disfunctioneren. Hij beschrijft de weg van trauma naar voluit beleven tot heling, en neemt hierin behoorlijk wat psycho analytische modellen mee.

Zo kaart hij theorie vanuit Jung aan: herstel via dromen. Je beleefd het trauma als het ware opnieuw, je gaat naar de bodem, de diepte om daarna naar het pad van herstel te kunnen gaan. In feite geef je eerst aandacht aan wat er gebeurd is, je daalt af naar de kern, voordat heling kan plaatsvinden. Erkenning voor wat gebeurd is.

'Dit gevoel van gekend en gezien worden gaf Jung de sensatie van een objectieve "weter' in de psyche, die hij het 'Zelf' noemde... Net als Dante was hij afgedaald in de Hel en had zijn weg maar buiten, naar het licht gevonden.'

Als voorbeeld geeft de auteur het verhaal van de kleine prins van st. Exupéry. De piloot uit het welbekende verhaal representeert het volwassen zijn, degene die zijn ziel verloren heeft. Hij moet leren om weer kind te kunnen worden en iets ontdekken wat waard is om voor te leven. Zijn ziel moet weer die sprankel kunnen voelen.

Dat klinkt eenvoudig, maar in de psyche van een trauma-overlever zit een soort instinct om weg te blijven van de angst. Hierin zit dus de paradox.

Kalsched maakt veelvuldig gebruik van metaforen waardoor het soms best 'zwaar' wordt om te lezen, zoals Dante's afdaling in de Hel. Het komt er op neer dat, als je alle hoop hebt verloren, je eerst door de Hel moet afdalen (net als Dante) onder leiding van een liefdevolle begeleiding (bij Dante was dit zijn grote liefde Beatrice, dit kan ook de therapeut zijn) om daarna qeer het licht beetje bij beetje te kunnen zien.

Wat mij is bijgebleven, is een voorbeeld van een vrouw die een man date die door ernstige verwaarlozing in zijn jeugd daarna flink uit de band was gesprongen met drank en drugs en zijn leven daarna vooral een spoor van mislukte ondernemingen were. Hij vond dat hij haar niets te bieden had . Waarom was ze nog geïnteresseerd? En toen zei ze: ' ik zie je heelheid', wat de man ontroerde. Deze vrouw werd een clinicus die anderen ging helpen om door de vervormende spiegels heen te kijken en op zoek te gaan naar de ziel.

Ik vond dit boekwerk persoonlijk vrij lastig om te lezen, het is ook erg uitgebreid, maar de boodschap en de kern van het verhaal pakt me wel. Ik heb er telkens stukjes uit gelezen. Ik denk dat het voor psychologen en Jung aanhangers een bron van inzichten kan zijn. Wat ik er vooral uit heb gehaald? Aandacht voor de ander én het trauma, maar door dit te zien en te erkennen, samen op zoek te gaan naar de echte ziel achter de traumatische gebeurtenissen. Want dit kunnen twee verschillende werelden zijn.

Meer recensies van Sandra0004