Bibliotheek in de jaren '90

Sandra0004 13 oktober 2024 Auteur
Jonne Ten Duis schreef eerder de korte verhalen ' Ik volg je tot de laatste letter' en ' Ik ontmoet je bij de i'. Het derde verhaal uit de Liefde in de bibliotheek reeks is 'tussen de regels'. Ik voelde me meteen aangetrokken tot de prachtige, herfstachtige cover. Van de Verhalenfabriek mocht ik een recensie exemplaar.

Ik heb de andere verhalen ook gelezen en wist dat deze heerlijke serie zich afspeelt in het rustige Drenthe in de jaren 90. Dat is ook in dit verhaal zo, waarbij bibliothecaresse Riet in elk deel voorkomt. Dat is een leuk detail!

In dit verhaal moet Daisy de bekende thrillerauteur Daniel Engel op sleeptouw nemen voor een boektour langs diverse Drentse bibliotheken. Daniel is een knappe, maar norse, onvoorspelbare man en heeft er niet zoveel zin in. Daisy gaat vol voor deze klus, want ze hoopt op promotie en zichzelf hiermee op de kaart te zetten. Het knettert tussen deze twee maar dan gebeurt er iets en duikt het nieuwe manuscript van Daniel op in een plaats delict...

In dit tussendoortje beleef je weer de jaren 90 in het rustige Willingsveen. Ten Duis beschrijft dit mooi inclusief jaren 90 begrippen zoals de Opel Kadett, aspirine en liedjes uit die tijd zodat je lekker in de sfeer zit. Het verhaal begint met een spannende proloog, waardoor je meteen nieuwsgierig bent naar het verloop. Dan zakt het verhaal naar mijn idee iets in tot je weer bijna bij het einde bent. Dan wordt het spannend en krijg je wel antwoorden, maar het is duidelijk dat er hierna nog een deel komt.

Er zit spanning in, liefde, thema's zoals onzekerheid en nare jeugdherinneringen, en het knettert tussen Daisy en Daniel. Die spanning is mooi neergezet. Toch miste ik wat vaart in het verhaal en sprak het thema me wat minder aan dan de keuzes waar de vorige hoofdpersonages voor stonden. Neemt niet weg dat Tussen de regels een fijn tussendoortje is met heerlijke jaren 90 bibliotheek vibes, en al had ik graag wat meer herfstsfeer gehad omdat het aan de cover duidelijk te zien herfst is, het staat garant voor een heerlijke middag of avond leesplezier.

Meer recensies van Sandra0004