Voor alle Italië - en muziekliefhebbers!

Sandra0004 11 juli 2024 Auteur
Van Nieuw Amsterdam mocht ik een recensie exemplaar van Vivaldi en Volare, het nieuwe boek van Miriam Bunnik. Bunnik schreef eerder Koffiebars en carabinieri, waar ze haar liefde voor Italië beschrijft. In dit deel gaat de auteur op onderzoek naar het verband tussen Italië en muziek.

Ze reist in dit deel naar verschillende delen van Italië, van Arezzo tot Venetië, en gaat op zoek naar achtergronden en informatie over muziek, componisten en muzikale verhalen. Want dat Italie en muziek veel met elkaar te maken hebben, is een gegeven.

Zo onderzoekt ze of er in Venetië nog veel te vinden is over Vivaldi, die daar opgegroeid is. Ze beschrijft het San Remo festival en legt uit waarom deze zo belangrijk is geworden, de marketing van liefde in Verona en het chaotische Napels, waar de ode aan de zon O Sole Mio is geschreven.

Bunnik beschrijft haar reis, de gesprekken met mensen die haar meer kunnen vertellen over het onderwerp van haar onderzoeksvraag en spreekt met veel liefde over de betreffende stad. Het maakt dat je meteen een reis wil boeken naar dit prachtige land.

Als Italië liefhebber ben ik zelf in veel plaatsen geweest, wat natuurlijk een feest van herkenning is. De chaos in Napels bijvoorbeeld, maar ook het mysterieuze van Venetië en de rijke stad Florence met zijn moderne operagebouw...je ziet het allemaal voor je en Bunnik beschrijft dit levendig en met veel eerbied. Al lezende kom je er achter dat er echt vele muzikale aspecten uit Italie komen. Zo is het notenschrift hier uitgevonden door een pater, en komt het conservatorium vandaan...

De korte hoofdstukken (23) zorgen er voor dat het boek makkelijk wegleest en wat ik erg leuk vind, is dat het voorwoord de Ouverture is en het nawoord de Finale, zo blijven we in de sfeer van een muziekstuk. Ik heb dit boek meegenomen toen ik zelf in Italië was. Ik kon heerlijk met dit boek wegdromen bij een cappuccino en een dolce . Dit boek is een aanwinst voor elk Italie-of muziekliefhebber!

Meer recensies van Sandra0004