Goed vol te houden!

Sandra0004 12 september 2024 Auteur
5-minuten tips om af te vallen, beter te slapen en meer te bewegen. In VIJF minuten? Dat klinkt als een droom! Ik was erg benieuwd naar deze internationale bestseller. Uitgeverij Rainbow heeft dit boek als Rainbow Pocket uitgebracht en ik mocht een recensie exemplaar.

Dr Rangan Chatterjee is een Britse huisarts en auteur van drie bestsellers over gezondheid. Ook host hij de succesvolle podcast ' Feel Better, live more'.
Chatterjee heeft een methode ontwikkelt waarbij je met minimale inspanningen een duurzame gezonde levensstijl ontwikkelt. En daar ben ik erg nieuwsgierig naar, want ja, om heel eerlijk te zijn, kan ik een gezondere levensstijl wel heel goed gebruiken. Die paar extra kilo's moeten er wel af, ik heb een hekel aan de sportschool, besteed uren per dag aan (zittend) lezen, ik hou van chocola, koffie en wijn en in feestjes heb ik niet altijd zin. Dus kom maar op!

En echt, het is heel simpel!
Deze methode gaat uit van een routine inplannen om drie keer per dag vijf minuten iets te kiezen uit een soort keuzemenu. Vijf minuten een activiteit voor je geest, vijf minuten een activiteit voor je lichaam en vijf minuten voor je hart (vriendschappen en je dus verbonden voelen). Doe dit in ieder geval vijf keer per week, en je ontwikkelt al een gezondere levensstijl. Hoera!

De kunst achter deze methode is de routine die gemakkelijk is in te voeren. Zo kun je elke ochtend vijf minuten schrijven terwijl je thee afkoelt (oefening voor je geest), doe je vijf minuten wat oefeningen voor je gaat koken (gewoon in je woonkamer) en je legt eens bewust vijf minuten je werk neer om eens écht naar die collega te luisteren (en dus te verbinden). Dat is heel goed te doen!

Het boek begint met uitleg over de methode en tips om dit alles goed te kunnen inplannen. Er staan per categorie vele tips met achtergrond informatie. Oefeningen (ademoefeningen, yoga oefeningen en krachttraining) zijn duidelijk omschreven, er staan recepten in en gezonde aktiviteiten (zoals wandelingen). De tekst zijn afgewisseld met leuke illustraties en lifestyle foto's van de auteur.

Kortom: een prachtig boek met bruikbare adviezen voor een gezondere dagroutine die weinig tijd kosten. Ik ga het zeker proberen vol te houden, en voor alle andere sporthaters onder ons: er is zeker hoop!

Meer recensies van Sandra0004