Informatief werkboek

Sandra0004 10 september 2024 Auteur
Zijn & worden, schatgraven in je spirituele biografie. Wie ben je? Wie wil je zijn?

Deze tekst, en de prachtige gouden cover, maakten me nieuwsgierig. Van Ankh Hermes kreeg ik een recensie exemplaar.

Liane Dirks is een Duitse schrijfster en meditatiedocent. Ze heeft de Life Script Coach opleiding ontwikkelt waarbij zelfontwikkeling, creativiteit en spiritualiteit samengaan. Dirks stelt dat mensen verhalenvertellers zijn, en nodigt met dit boek uit om op zoek te gaan naar je eigen levensverhaal en je ogen opent voor verborgen schatten en kansen.

Dit boek bestaat uit 7 hoofdstukken, elk met eigen citaten, informatie en inspiratievragen. Door tijd te nemen en deze vragen voor jezelf te beantwoorden en op te schrijven, zul je je gouden vlam ontdekken, je passie, je gave, je eigen unieke 'ik' en wat je kunt geven aan de wereld. Dat beloofd wat!

Het boek is een werkboek met aardig wat theorie. Persoonlijk vond ik het boek wat lastig te lezen. Vanuit mijn yoga achtergrond begreep ik wat de auteur bedoelt met dat we allen één zijn, de kunst van het vergeven, omgaan met tegenslagen en verliezen; dat je situaties niet kunt veranderen, maar hoe je er mee omgaat wel. De teksten lezen niet gemakkelijk en ik begreep andere stukken weer wat minder goed.

De echte schatten in mezelf heb ik echter niet kunnen ontdekken, ondanks de vele reflectievragen. Wel nodigt het boek je uit tot nadenken over de kosmos, waar je heen zal gaan na je dood en dat zet alles wel in perspectief. Je leeft, je bént, en dit besef zou uiteindelijk leiden tot een groter geluk.

Wat mij in dit boek is bijgebleven, is dat je terug kunt gaan naar je kindertijd en kunt oproepen waar je toen blij van werd. Deze verlangens, die al blijkbaar heel vroeg in jou aanwezig waren, zijn de sleutels voor jouw eigen weg, jouw gave.

'Echte verlangens zijn de dromen over onze gaven'.

Door hiernaar terug te gaan en dit aandacht te geven, kun je wel weer terug naar je basis, als je onderweg de weg kwijtgeraakt bent. Dit gaf mij het besef dat ik als kind al schreef, veel las en iets moois wilde geven aan de wereld.

Zijn en Worden is een spiritueel werkboek, niet altijd gemakkelijk, maar geeft je zeker inzichten in jouw leven en je krijgt helder wat jou plezier geeft. Neem wel de tijd om de vragen voor jezelf te verwerken!

Meer recensies van Sandra0004