Aan zee is veel meer dan een wandelboek

SannaJ 06 juli 2022
Een boek dat je in één ruk uit wil lezen. Hoewel ik het persoonlijk juist heerlijk vind om het in alle rust stukje bij beetje te lezen en er over door te mijmeren. Alsof je de wandeling zelf maakt.

Francine neemt je mee naar de Hollandse kust en terwijl je met haar wandelt, leer je haar beter kennen. Aan het einde van het boek heb je niet alleen Francine in je hart gesloten, maar ook haar familie. Het is een prachtige combinatie van kwetsbaarheid en kracht, eigenlijk net zoals de zee zelf. Ontroerend op plekken, en luchtig op andere. Zo wandel je mee door Francine's jeugdherinneringen en het Hollandse kustlandschap.

Parallel aan het persoonlijke verhaal, verloopt het reisverslag: zo goed beschreven dat je het zand tussen je tenen voelt kriebelen, de wind langs je gezicht voelt strijken en de meeuwen hoort krijsen. Na iedere etappe wordt deze goed beschreven zodat je deze zelf ook kunt gaan wandelen. Dat laatste is voor mij niet van toepassing (ik kan helaas niet wandelen), maar dat laat zien hoe fantastisch dit boek is: je hóeft niet te wandelen om er van te genieten. Maar áls je wandelt is het zeker een onmisbaar boek.

Meer recensies van SannaJ