Bijzonder tussenmens

SannaMun 08 juli 2024
Tijdens het lezen van dit boek stuitte ik -levende in een links-liberale elitebubbel- op diverse smuilende reacties. Mijn linkse bubbel kent Lara Billie Rense nog als Lara Rense en begrijpt niet goed wat er zo bijzonder is aan de geboorte van dit tussenmens. Lees dit boek dan, zei ik vergeefs.
Ik heb het met veel interesse gelezen en ik heb heldere inzichten gekregen, over de binnenwereld van Lara Billie en juist deze beschrijving uit diens leven maakte het voor mij tot een mooi inkijkje.
Passages als “Mijn punt is, je kunt de realiteit niet reduceren tot één overzichtelijk verhaal. Want juist op dat punt is het misgegaan, ook in de biologie. Er is een enorme diversiteit en die is in twee categorieën geperst, mannelijk of vrouwelijk, en alles wat niet paste werd onderdrukt, uitgewist, omgevormd of genegeerd”.(p. 144).
Het is kwetsbaar en eerlijk geschreven. Wat ik mooi vond waren de vergelijkingen met het dierenrijk, hoewel dat op een gegeven moment wat veel werd. Heel soms sloeg ik een dierenpassage over.
Ik vraag mij tot slot wel af of Een zee van ruimte niet slechts gelezen zal worden door mensen die zelf al in of dichtbij de non-binaire wereld leven. Daarom mijn oproep: ga het lezen, juist als je cynisch staat tegenover de wereld van de tussenmensen!