Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een hoopvol debuut

Sanne de Graaf 23 oktober 2020 Hebban Recensent

Sarah van der Maas (1995) studeerde geschiedenis in Groningen en Leiden en is freelance tekstschrijver. Na meerdere schrijfwedstrijden te hebben gewonnen, debuteert ze met haar roman Nooit meer wachten, een oorlogsverhaal dat zich afspeelt in Frankrijk.

Nooit meer wachten vertelt afwisselend het verhaal van drie mannen ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Dat van de negenjarige, Franse Gabriël die huis en haard verliest door bombardementen, de Engelse Ralph die vlucht om voor de vrijheid van anderen te vechten, en een Duitse majoor die na het verlies van zijn vrouw en zoon niets meer heeft om naar terug te keren.

De kennismaking met Gabriël vormt de aftrap van het verhaal. Hij overziet zijn koninkrijk de dag na een verwoestende aanval op Frans grondgebied dat in handen is van de Duitsers. Al speurend met zijn kijker ziet hij, en daarmee de lezer, alles waaruit zijn wereld nog bestaat: de kerktoren, de smeulende resten van een zwartgeblakerde tank en de graansplinters. Het verhaal kent een langzame opbouw, waarbij Van der Maas zuinig is met het toespelen van informatie. Lange tijd is onduidelijk wat zich heeft afgespeeld of waar het verhaal naartoe zal leiden. In afwachting van de spaarzame kruimels lukt het Van der Maas net voldoende om je lezend te houden.

Opkijkend tegen Anthony Doerrs 'fenomenale' Als je het licht niet kunt zien, zoals ze vertelt in het interview met Hebban, heeft Van der Maas getracht met enkele woorden een wereld aan beelden op te roepen. Ze is daarin redelijk geslaagd. Haar zorgvuldig afgewogen woorden weerspiegelen de steeds kleiner wordende werelden van de drie hoofdpersonen. De Engelsman tijdens zijn dagen in het veld, de majoor vanuit zijn kamer en de jongen vanuit zijn koninkrijk. Alle drie hebben ze één ding gemeen: ze wachten. Op dromen van de toekomst of op herinneringen van dat wat ooit is geweest.

'"Dromen kun je niet eten," zei ze altijd, maar voor Ralph was het juist een manier om in leven te blijven. "Wacht maar."'

Van der Maas’ zinnen zijn afwisselend uiterst poëtisch, dan weer krampachtig afgewogen. Waar ze het ene moment gevuld zijn met rake omschrijvingen, laten ze het volgende moment de lezer struikelen, geen idee hebbende wat er nu gebeurd is of wat er staat te wachten. Dit wordt mede veroorzaakt door de soms lange zinnen en de ingewikkelde opbouw van de plot. Er wordt niet alleen gebruik gemaakt van meerdere vertelperspectieven, ook koos Van der Maas voor sprongen in de tijd, afgewisseld met herinneringen, dagdromen, visioenen, waanbeelden en briefwisselingen. Om de herkomst van de drie personen te duiden wordt er ook nog eens in het Frans, Duits of Engels gesproken. Dit alles vergt van de lezer uiterste concentratie en kost de nodige moeite om de opbouw van de plot te doorgronden.

De volhouder wordt echter getrakteerd op mooie details. Dat Van der Maas veel geschiedkundige kennis heeft, zal geen enkele lezer ontgaan. Ze weet rangen, kledij, gebeurtenissen en strategieën secuur te omschrijven. Hierdoor zet ze op subtiele doch grandioze wijze tijdsbeeld en sfeer neer, waarbij ze veel aandacht heeft voor de psychische kant van oorlogen. Ze beschrijft de invloed ervan op mannen, vaders, zonen en gezinnen.

'Als de oorlog je eenmaal in zijn klauwen heeft, zijn er maar drie manieren om eruit te komen: als held, als lafaard of als lijk.'

Nooit meer wachten is een hoopvol debuut. De lezer die in afwachting is van een fenomenaal einde zal worden teleurgesteld, degene die houdt van mooie woorden en een bijzondere opbouw wordt daarentegen ruimschoots getrakteerd. In afwachting van nieuw werk van Sarah van der Maas kan Nooit meer wachten zeker worden herlezen. Rijk dat het is aan metaforen, zal het ongetwijfeld tot nieuwe inzichten leiden.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sanne de Graaf

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur