Een makkelijk leesbaar avontuur voor jonge kinderen

Sanne de Graaf 05 juli 2024 Hebban Recensent
Tandarts Chroom en de kauwgomballenboom is het jeugdromandebuut van Marije van Seventer. Wat begon als een gedicht, groeide uit tot een spannend avontuur voor kinderen in de midden- en bovenbouw van de lagere school. Eerder schreef ze al een dichtbundel voor jonge kinderen vanaf een jaar of 4. De boterhammenflat – die ze zelf illustreerde – bevat vrolijke gedichtjes, gedichtjes om over na te denken, maar vooral gedichtjes om je fantasie de vrije loop te laten.

Het gedicht van tandarts Chroom wilde niet helemaal uit de verf komen, zoals Van Seventer zelf zegt. Wat een geluk, want nu werd het een volwaardig jeugdboek met Sofie in de hoofdrol: een wijs en sterk meisje. Sofie woont in Sprokkeldam en haar vader is directeur van de tandpastafabriek Sneeuwwit. Maar de burgemeester heeft de fabriek laten sluiten, want alle kinderen in Sprokkeldam hebben gaatjes. Volgens tandarts Chroom komt dat door de tandpasta van Sofie haar vader. Nu haar vader geen inkomsten meer heeft, zullen ze moeten verhuizen. Sofie is vastberaden om dat te voorkomen. Er zit niets anders op dan het gaatjes mysterie op te lossen!

In korte hoofdstukken leren we Sofie beter kennen en komen we meer te weten over de gebeurtenissen in Sprokkeldam. Sofie heeft haar moeder verloren en alle herinneringen aan haar moeder zitten in hun huis. No way dat ze gaat verhuizen! En dus verzint ze een list. Maar haar nieuwsgierigheid en sterke wil brengen Sofie soms in gevaar. Het lijkt alsof ze niet heel lang over de dingen nadenkt en (te?) vlug handelt. Voor de lezer maakt dat het spannend. Zou het wel goed komen met Sofie en die vreemde tandarts? Of is haar plannetje toch niet zo waterdicht als ze zelf denkt?

Mede door de avonturen van Sofie, maar vooral door de schrijfstijl van Van Seventer, is Tandarts Chroom en de kauwgomballenboom een boek dat snel uit is. Met niet al te moeilijk taalgebruik, maar zonder kinderachtig te worden, neemt de schrijfster de jonge lezers mee het verhaal in. Je wordt geprikkeld om zelf je fantasie te gebruiken over wat er aan de hand zou kunnen zijn en hoe het zal aflopen. Toch is het boek nergens te spannend en worden cliffhangers snel opgeklaard. Enerzijds is dat jammer, het boek is wel erg snel uit, maar daardoor is het wel uitermate geschikt voor jonge kinderen die al goed lezen. Ook de al wat oudere maar minder sterke lezer zal van het verhaal genieten. Het boek heeft wat dat betreft een hele mooie balans gekregen.

Het verhaal over Sofie en tandarts Chroom is een heerlijk avontuur, leuk om te lezen. Maar naast het gaatjesmysterie kent het boek ook de nodige inhoud. Zo gaat het over het verliezen van een ouder, pesten, geldzorgen en zelfvertrouwen. Van Seventer heeft de thema’s niet allemaal even diep heeft uitgewerkt, het is daardoor ook geen zwaar verhaal geworden én er zit zeker geen belerend vingertje in, maar het biedt wel de ruimte om gesprekken aan te gaan.

Tandarts Chroom en de kauwgomballenboom is een avontuurlijk verhaal dat prettig leest met de nodige inhoud. De zwart-wit illustraties van Michelle Leuveld zijn gedetailleerd en een mooie aanvulling op het verhaal. Dat maakt het geheel echt de moeite van het lezen waard!

Meer recensies van Sanne de Graaf