De mensheid door de ogen van een kat

SanneLeest7 14 augustus 2024
Als kattenliefhebber- en eigenaar moest ik dit boek wel gelezen hebben. Normaal ben ik geen liefhebber van dunne boekjes, maar wat heeft dit boek me aangegrepen.

Verhaal in het kort: op een dag staat Kater (niet poes, kater!) Frankie, die op een vuilnisbelt woont, voor het raam van het verlaten huis waar nu Richard Gold woont. Gold is depressief en wil zich van het leven beroven, maar Frankie behoedt hem hiervan. Eerst moet Gold niks van Frankie hebben, maar langzaam aan ontwikkelt zich een vriendschap tussen Frankie en Gold. En zo wordt Frankie 'de zin van het leven' van Gold en helpt Frankie hem door er gewoon te zijn.

Dit boek raakt filosofische thema's aan en laat ons als lezer naar de mensheid kijken door de ogen van een kat. Dit alles gebeurt zeer luchtig waardoor het nooit zwaarmoedig gaat aanvoelen. De kat snapt immers niks van het mensenleven en waarom we het zo ingewikkeld maken. Het is een perfecte evenwichtsoefening tussen humor en verdriet over de band tussen kat en mens. Het citaat 'de zin van het leven geeft je alleen maar ellende. En uiteindelijk heb je bijna geen tijd meer voor andere dingen' vat het perfect samen.

Ik heb tijdens het lezen van het boek zowel zitten glimlachen als tranen zitten wenen. Dit boek zal mij en vele andere lezers ongetwijfeld lang bijblijven.