Gruwelijk goed!

Sarah de Groot 22 juli 2024
"De beste vriend" is het zesde deel in de Robert Hunter-serie.

De politie doet een afschuwelijke ontdekking in de kofferbak van een auto. De gearresteerde persoon zwijgt, tot hij de naam van Robert Hunter noemt.

Hierdoor wordt Robert Hunter door de FBI ingeschakeld om te helpen bij het onderzoek. Al snel blijkt dat de verdachte een meedogenloze seriemoordenaar is, die tot nu toe onder de radar van de FBI is gebleven. Tijdens de verhoren komen er schokkende details aan het licht.

Wat volgt is zowel een kat-en-muisspel als een spannende race tegen de klok, waarbij de zaak voor Robert deze keer wel heel persoonlijk wordt...

Het verhaal begint direct spannend en bevat meteen gruwelijke beschrijvingen die elke thrillerliefhebber zal waarderen. In dit deel wordt het leven, vooral het verleden, van Robert Hunter uitgediept. Robert ondergaat persoonlijk zware beproevingen. Vooral op psychologisch vlak wordt zijn karakter tot het uiterste gedreven. Hij komt voor serieuze gewetensvragen te staan en zijn morele kompas wordt op de proef gesteld. Deze karakterontwikkelingen zorgen ervoor dat je hem in een nieuw licht ziet. Dit geeft het verhaal extra diepgang en maakt het personage zeer menselijk.

De lezer krijgt niet alleen inzicht in het leven van Robert, maar ook in de geest van een seriemoordenaar. Dit personage is eveneens sterk uitgewerkt en bezorgt je soms letterlijk kippenvel.

De auteur weet de spanning voortdurend vast te houden en is een meester in creëren van verrassende onthullingen. Naast de verschillende psychologische elementen worden er regelmatig ethische kwesties besproken. Een voorbeeld hiervan is: ‘Onder de juiste omstandigheden kan iedereen een moordenaar worden.’

‘De beste vriend’ is een verhaal dat onder je huid kruipt en je van de eerste tot de laatste bladzijde in zijn greep houdt. Wat mij betreft een absolute aanrader!

Liefhebbers van de serie hoeven gelukkig niet lang te wachten op een vervolg, want in januari verschijnt het volgende deel van de serie ‘Ik ben de dood’.

Meer recensies van Sarah de Groot