Voor ik je laat gaan

Sarah de Groot 23 juli 2024
Yasmen en Josiah zijn zielsverwanten met een unieke liefde, vol passie en grote dromen. Ze hebben twee kinderen en runnen samen een succesvol restaurant. Maar na een tragedie raakt Yasmen depressief en Josiah verliest zich in zijn werk. Ze groeien uit elkaar en Yasmen vraagt een scheiding aan. Twee jaar later hebben ze een balans gevonden in co-ouderschap en hun werk. Toch blijven ze naar elkaar toe trekken en vragen zich af of ze echt zonder elkaar kunnen.

‘Voor ik je laat gaan’ is een origineel, taboedoorbrekend verhaal. De auteur heeft een aantal serieuze onderwerpen met zware thematiek, zoals verlies, rouw en depressie, op een heel toegankelijke manier in het verhaal weten te verwerken.

Je leest het verhaal vanuit twee perspectieven, waardoor je als lezer een compleet beeld krijgt van de situatie en hoe de personages hierin staan. Dit maakt het verhaal heel realistisch. De rauwe emoties die de personages doormaken zijn levensecht en komen echt binnen. Wat ik heel sterk vond, waren de therapiesessies die de personages hadden. Door dit te normaliseren in een verhaal, breekt de auteur ook door een stuk schaamte en taboe. Het was mooi om te zien hoe beide personages hierdoor anders naar bepaalde zaken konden kijken en leerden om over hun gevoelens te praten.

Ondanks de verschillende krachtige elementen uit het boek, is dit een boek dat mij met gemixte gevoelens achterlaat. Enerzijds had ik tijdens het lezen soms het gevoel dat de tijd stilstond. Er gebeurde dan vrij weinig of ik het gevoel had dat bepaalde situaties herhaald werden. Anderzijds vloog je op andere momenten echt door het verhaal heen. Richting het einde van het verhaal slaat de pure rauwe emotie om naar lust en bevat het een aantal spicy stukken. Ook dit is onderdeel van een relatie en wat dat betreft schuwt de auteur het niet om ook deze dynamiek tussen de personages in beeld te brengen.

‘Voor ik je laat gaan’ is een heel mooi en gelaagd verhaal dat zeker indruk maakt, maar de wisselende tempo's en herhalende dialogen zorgden ervoor dat ik met gemixte gevoelens achterbleef. Hoewel de thematiek en emotionele diepgang bewonderenswaardig zijn, vond ik dat sommige delen niet per se uitgewerkt hoefden te worden.

Meer recensies van Sarah de Groot