Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Boeiende eind-van-de-wereld science fiction, zowel voor tieners als voor oudere lezers

Sarah de Waard 19 november 2015

De eenentwintigste eeuw loopt op zijn eind. De wereld is getroffen door een klimaatcrisis. Europa is grotendeels onder water gelopen en wordt leeggeplunderd door de andere continenten. De meeste vrouwen zijn onvruchtbaar; er worden niet veel kinderen meer geboren. Voor zover Europa nog bewoond is, leven mensen in de moerassen of op de toppen van de Alpen. En te midden van al die chaos probeert de zestienjarige Ewa Capone te overleven. Maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk, want soms lijkt het of de hele wereld het op haar heeft voorzien.  

De wereld van Het meisje Capone is een combinatie van geavanceerde technologie die bekend is uit de cyberpunk en primitief overleven in de modder en de vuiligheid, met een vleugje magie. Of fantasie. Of krankzinnigheid. Veel mensen vluchten in een virtuele wereld, waarbij de grenzen met de werkelijkheid vaag zijn. Isabel Hoving weet een sfeer van nauwelijks beheersbare chaos op te roepen, die het hele boek in stand blijft. Ewa Capone is een overtuigende – hoewel niet altijd betrouwbare – verteller, en ieder woord lijkt ook echt uit haar mond te komen:  

Weglopen was alleen maar uitstel van executie. En als ik me verstopte, in deze rotbuurt waar nog geen rat rondkroop, zou ik als een glashelder sterretje op hun schermpje twinkelen. 37 graden Celsius, hiero! Warm meisjeslichaam op elf uur, pak ’r dan, pak ’r dan…  

Het meisje Capone had makkelijk een inktzwart boek kunnen zijn. Hoving romantiseert haar karakters of hun situatie niet. Als iemand een duister verleden heeft, is het ook echt duister, niet ‘hij deed wat hij kon onder moeilijke omstandigheden’. En hoewel Ewa zelf een dromer en een fantast is, is het ook haar werk om andermans dromen kapot te maken. Het is geen werk waar ze om gevraagd heeft, maar ze doet het om haar eigen toekomst veilig te stellen.  

Toch is Het meisje Capone geen somber boek. Hoving probeert een evenwicht te vinden tussen duisternis en optimisme, en het grootste deel van het boek lukt dat haar ook. Ewa’s toon is soms wanhopig, maar niet hopeloos. En van de twee karakters die Ewa flankeren is de een pessimistisch en destructief, de ander hopeloos optimistisch en vrolijk; dat zijn de twee uitersten waartussen Ewa laveert.  

Maar – en dat is het grootste punt van kritiek – op een gegeven moment begint dit fluctueren tussen hoop en wanhoop te lijken op valsspelen. Hoving wil haar karakters (en haar wereld) ongenadig in de diepst mogelijke ellende storten. Maar ze wil ook een gelukkig einde, een ‘het leven is taai; het overwint zelfs de dood’-sentiment oproepen. Ze probeert deze tegenstelling te verhullen door meer en meer te vertrouwen op het feit dat Ewa geen betrouwbare verteller is en dat ze fantasie en werkelijkheid niet altijd uit elkaar kan houden. Maar tegen het eind van het boek werkt dat niet meer en breekt de illusie.  

Maar dat is een klein bezwaar. De een na laatste dood van het meisje Capone is een boeiend en spannend boek, ook voor oudere lezers. En bijna iedere tiener zal zich kunnen vinden in het ‘ze moeten me allemaal hebben’-gevoel.  

Isabel Hoving is als docent en onderzoeker verbonden aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van Universiteit Leiden. Ze debuteerde in 2002 met het jeugdboek De gevleugelde kat, en volgde dat in 2009 en 2010 op met Het verbond van de bliksem en De vulkaan van Wageningen. In 2003 won ze de Gouden Zoen (een prijs voor het beste boek voor jongeren tussen de twaalf en zestien jaar). Daarnaast heeft ze verschillende wetenschappelijke publicaties over literatuurwetenschap, cultuurverschillen en interculturaliteit op haar naam staan.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Sarah de Waard

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur