Een mooie dood

Sarah 05 september 2024
In ‘Een mooie dood’ staat het leven van caféhouder Harm centraal, wiens leven drastisch verandert wanneer hij zijn vriendin Imane dood aantreft in zijn café. Al snel beschouwt de politie Harm als de hoofdverdachte, maar ondanks herhaalde ondervragingen blijft hij volhouden dat hij onschuldig is. Terwijl de politie zich vastbijt in de zaak, besluit Harm zelf op zoek te gaan naar de echte dader.

"Een mooie dood" begint veelbelovend, maar het verhaal zakt helaas snel in. Dit komt voornamelijk door de schrijfstijl van de auteur. De gedetailleerde beschrijvingen van de gedachten van het hoofdpersonage, in combinatie met de repetitieve verhoren door de politie, maken het lastig om geboeid te blijven.

Wat ook opvalt, is dat het boek vol zit met overbodige informatie en scènes die afleiden van het hoofdplot. Dit zorgt ervoor dat het verhaal langdradig en monotoon aanvoelt. In combinatie met enkele ongeloofwaardige plotwendingen en de introductie van personages die weinig bijdragen aan de plot, verliest het verhaal op sommige momenten zijn kracht. Hoewel het einde van het verhaal verrassend was, vond ik het erg onrealistisch aanvoelen.

Het boek wordt gepresenteerd als een thriller maar mist de spanning die je van dit genre zou verwachten. Naar mijn mening was het boek beter tot zijn recht gekomen als het onder een ander genre uitgebracht zou zijn. Helaas sprak het verhaal me niet echt aan.

Meer recensies van Sarah