Van embryo's naar virussen

Saraya 15 november 2021
De Upgrade - Steven Van Belleghem

Het is het eerste boek dat ik van deze schrijver lees. Ik was er heel benieuwd naar. Het is wennen aan de schrijfstijl omdat het zich afspeelt in 2045. Het leest wel vlot, eens je in het verhaal zit. Alles is heel anders dan in 2021 : zelfrijdende auto’s, virtuele assistenten, robots …

In dit boek lees je over de wetenschap en het politieke ervan. Romy Bell is het hoofd van de Federatie : IFRoMP ( International Federation for the Regulations on Medical Progress).

Je leert ook haar vriend Lieven kennen en haar zoon Milo van 13 jaar, zij wonen samen in Amerika. Lieven werkt nog in het bedrijf waar Romy nog gewerkt heeft: X-Com. ( beveiliging)

Ze onderzoekt de technologische evolutie van embryo’s, of deze wel ethisch zijn. Na lang undercover werk te doen vallen ze binnen in een DNA lab van professor Miller, hij vindt dat je alle embryo’s perfect kan maken. Het DNA veranderen, ziektes verwijderen, kleur ogen, huidskleur, ledematen, talenten, … Kortom dat het zeker een perfecte baby is. Het prijskaartje is ook hoog. Dat is strafbaar.

Plots wordt er een goede vriendin van Romy iets aangedaan. Ze is zelf de eerste verdachte omdat zij haar als laatste gezien heeft. Op de computer van sommige wetenschappers worden er virussen gecreëerd , goede en slechte.

Daar begint het spannend te worden. Er gebeuren ook nog veel rare dingen. Dan wordt het echt spannend en kan je niet meer stoppen met lezen.

Ze moet samen werken met een Franse collega Marie Leroy. Ze onderzoeken de zaak vanuit Parijs in een mooi hotel Ritz. ( 5 sterren) Ook komen de presidenten van Amerika, China en Frankrijk aan bod om steeds te overleggen. Sommige dingen zijn echt gruwelijk hoe ze denken.

Ik vond dit een goed boek. Ik geef het 4 sterren op 5. Ik ben nu wel benieuwd naar het eerste boek omdat er veel verwijzingen naar waren. Je kan het boek los lezen van het eerste. Maar ik zou toch aanraden om het boek Enternal te lezen.

Meer recensies van Saraya