Lezersrecensie
Kimchi en corrupte politie
Suzanna Esther weet meteen een lekker gruwelijk sfeertje te vangen in Fatale twist. De lezer wordt letterlijk ondergedompeld in de Koreaanse cultuur: 7- Eleven, rijstdrank en kimchi zijn typerende tradities die voor de doorgewinterde Korea liefhebber makkelijk te herkennen zijn. De liefde die de auteur voor het land heeft, spat er dan ook vanaf. Er worden meerdere perspectieven gebruikt, welke eerst nauw met elkaar in verbinding staan, en later duidelijk wordt, wat deze karakters met elkaar gemeen hebben.
Hana heeft een heftig achtergrondverhaal, waarvan ze letterlijk een litteken aan heeft overgehouden. Ze vormt samen met haar Koreaanse moeder en Friese vader een bijzondere uitkomst van culturen. De meerdere invalshoeken en achtergrondverhalen van de karakters geeft de lezer te denken. De schrijfster heeft daarmee een gedegen, al dan niet subtiele spanning in de verhaallijn weten aan te brengen. Het is beklemmend, weerzinwekkend en sereen tegelijk. De personages hebben duidelijk problemen in het leven. De auteur vertelt hoe belangrijk het voor Koreaanse kinderen is om goed te presteren op school, een toekomst op te bouwen. Wanneer deze kinderen deze druk niet serieus nemen, worden ze op een achterbakse manier gepest. Goed dat er een vinger op dit onderwerp wordt gelegd, aangezien pesten gelinkt is aan de vele zelfmoorden in Korea. Zo speelt ook ouderlijke bemoeienis tot in den treure een rol, en is machtsmisbruik één van de dingen dat daaruit voortvloeit. Het gaat ook over schuldgevoel, en rancune blijkt het snel over te nemen.
Het betreft een zaak waar niemand naar de politie kan stappen, want die is corrupt. Het gaat ook over disbalans. Suzanna Esther leidt haar lezers naar een einde dat voor een eerste boek binnen een serie netjes wordt afgewerkt, maar wel naar een mogelijk vervolg lonkt. Het is zoals we inmiddels van de schrijfster gewend zijn, een plot met een opmerkelijk karakter, en een plot met een insteek dat de lezer ongetwijfeld bijblijft.
Hana heeft een heftig achtergrondverhaal, waarvan ze letterlijk een litteken aan heeft overgehouden. Ze vormt samen met haar Koreaanse moeder en Friese vader een bijzondere uitkomst van culturen. De meerdere invalshoeken en achtergrondverhalen van de karakters geeft de lezer te denken. De schrijfster heeft daarmee een gedegen, al dan niet subtiele spanning in de verhaallijn weten aan te brengen. Het is beklemmend, weerzinwekkend en sereen tegelijk. De personages hebben duidelijk problemen in het leven. De auteur vertelt hoe belangrijk het voor Koreaanse kinderen is om goed te presteren op school, een toekomst op te bouwen. Wanneer deze kinderen deze druk niet serieus nemen, worden ze op een achterbakse manier gepest. Goed dat er een vinger op dit onderwerp wordt gelegd, aangezien pesten gelinkt is aan de vele zelfmoorden in Korea. Zo speelt ook ouderlijke bemoeienis tot in den treure een rol, en is machtsmisbruik één van de dingen dat daaruit voortvloeit. Het gaat ook over schuldgevoel, en rancune blijkt het snel over te nemen.
Het betreft een zaak waar niemand naar de politie kan stappen, want die is corrupt. Het gaat ook over disbalans. Suzanna Esther leidt haar lezers naar een einde dat voor een eerste boek binnen een serie netjes wordt afgewerkt, maar wel naar een mogelijk vervolg lonkt. Het is zoals we inmiddels van de schrijfster gewend zijn, een plot met een opmerkelijk karakter, en een plot met een insteek dat de lezer ongetwijfeld bijblijft.
1
Reageer op deze recensie