Boeiende kijk op archeologische vondsten

Saskia I. 02 augustus 2024
De Steen van Rosetta, de Terracottokrijgers en Machu Picchu, daar heeft iedereen al wel eens van gehoord, toch? Maar niet alle besproken vondsten uit ‘De X op de kaart’ waren mij bekend, zoals bijvoorbeeld het Schip van Uluburun en de Prinses van Altaj. Tijd dus om mee op ontdekkingstocht te gaan met Michael Scott!

De auteur bespreekt acht archeologische ontdekkingen, verspreid over de wereld en in de tijd. Op de duidelijke landkaart per hoofdstuk zijn steeds de belangrijkste plaatsnamen aangeduid. Michael Scott vertelt zowel over de totstandkoming en de geschiedenis van de expedities als over de maatschappelijke achtergrond. Hoe en waarom gingen de ontdekkers op onderzoek? De gewaagde en avontuurlijke ondernemingen waren vaak ook machtsspelletjes die voor problemen zorgden. Wie maakt er bijvoorbeeld aanspraak op de archeologische vondsten? De plaatselijke bevolking of de opdrachtgever van de expeditie? Door ook deze keerzijde, het plunderen van de cultuur, te belichten krijg je een andere kijk op de expedities.

’De X op de kaart’ is zeer goed onderbouwd en informatief. Door de toegankelijke schrijfstijl leer je op een aangename manier zoveel bij over het verleden en andere beschavingen. De foto’s in de middenkatern zijn absoluut een mooie aanvulling bij de verhalen. Ook is er aandacht voor de ontwikkeling en de ethiek van de archeologie.
Ik las af en toe een hoofdstuk tussendoor, heb dus lang kunnen genieten van ‘De X op de kaart’. Kortom, een zeer interessant én amusant boek dat je een andere kijk geeft op bekende en minder bekende ontdekkingen!

Inhoud: Steen van Rosetta ~ Taklamakan ~ Machu Picchu ~ Olduvaikloof ~ Terracottaleger ~ Schip van Uluburun ~ Prinses van Altaj ~ Keros

Meer recensies van Saskia I.