Lugubere verhalen met een knipoog

Saskia I. 14 oktober 2024
Dit debuut bevat negen fantasierijke én lugubere verhalen. In het eerste verhaal, Een laat huwelijkscadeau, wordt er op een originele manier postuum wraak genomen. Hoewel er een vleugje horror door dit korte verhaal loopt, toch vond ik er ook een grappig accent in. Marc Koning neemt wel een zeer lange aanloop naar de onverwachte ontknoping in de laatste zinnen. Een kortere en minder gedetailleerde versie zou, naar mijn persoonlijk gevoel, het verhaal veel pittiger kunnen maken. Ook in de volgende verhalen bleef ik een beetje op mijn honger zitten. Het idee achter de verhalen is zeker goed, maar de uitwerking mist vaak wat kracht. Storm, het verhaal dat wordt uitgebeeld op de kaft, vond ik wel bijzonder knap! De schaakpartij, de zandloper… de visuele verbeeldingskracht is hier echt wel subliem aanwezig! Ook ‘De afbetaling’, waarin een gokverslaving volledig uit de hand, kon ik zeker appreciëren… zo luguber en toch weer met een knipoog.

“Het geld zou worden teruggestort als hij eenmalig één lijk voor hen zou cremeren. Het lijk zou bij zijn crematorium worden afgeleverd, zodat Ben het alleen maar in de oven hoefde te stoppen. Dit alles uiteraard zonder verder vragen te stellen.”

In al de verhalen komt ‘Het laatste gesprek’ op een originele manier aan bod. Ook goed en kwaad, schuld en onschuld én vooral wraak lopen ook als een rode draad door de verhalen. De ideeën zijn origineel, maar een goede redactieronde zou alles nog veel intenser kunnen maken. Best benieuwd naar meer werk van Marc Koning, want het potentieel is zeker aanwezig!

Meer recensies van Saskia I.