Op stap met Marnie en Michael

Saskia I. 30 juli 2024
“Vergeet niet dat ertussenuit knijpen soms het dapperste is wat je kunt doen.”

Sommige mensen hebben letterlijk en figuurlijk een goed gevulde rugzak te dragen. Zo ook Marnie en Michael uit deze heerlijke roman van David Nicholls. Marnie en Michael worden door een gezamenlijke vriendin uitgenodigd om met een klein groepje een paar dagen te gaan wandelen, een stukje van de Coast to Coast Walk. Maar al snel blijkt dat niet iedereen geniet van het typische Engels weer, van de uitdagingen onderweg. En zo blijven enkel Marnie en Michael nog over in het prachtige Engelse landschap.

In de korte hoofdstukken wisselen de twee hoofdpersonages elkaar af, de schrijfstijl is vlot en zeer raak. David Nicholls weet hen zeer goed te typeren zodat je meteen sympathie voelt. Marnie is een stadsmens en gescheiden, Michael een natuurliefhebber die lijdt onder zijn relatiebreuk. Beiden beschikken over een portie zelfkennis en de nodige humor. Na een moeizame start bloeien zowel Marnie als Michael open en ontstaan er mooie gesprekken over liefde, leven en de dood. De emoties en gevoelens worden knap weergegeven zonder drama, gewoon eerlijk en herkenbaar. De grappige ondertoon en hilarische situaties zorgen ervoor dat je met een glimlach verder blijft lezen. Zonder betuttelend te zijn weet de auteur veel wijsheid en mooie levenslessen in dit verhaal te verwerken. Het middenstuk was misschien net iets te langdradig en herhalend, maar naar het einde toe werd het weer intens en zelfs een beetje spannend.

Ik heb zeker ook genoten van de natuurbeschrijvingen! En de kaartjes met de wandelroutes per dag zijn interessant voor wat extra informatie. Ook de verwijzingen naar literatuur, film en muziek zijn een mooi pluspuntje. ‘Je bent hier’ is echt een fijne roman met de nodige diepgang én humor! Hoewel ik misschien niet helemaal overdonderd ben, toch noteer ik ook graag Wij en One Day van David Nicholls op mijn leeslijst.

Meer recensies van Saskia I.