Overtuigend relaas

Saskia I. 30 september 2024

Prima Facie is een beklijvend verhaal over de rechtspraak. Wat als je als strafrechtadvocaat plots aan de andere kant van de getuigenbank komt te staan?

“Deze misdaad heeft plaatsgevonden en het is mij overkomen, dus ik weet dat het de waarheid is. En als ik het voor altijd binnen hou, ben ik bang dat alles waar ik in heb geloofd voor niets zal zijn geweest.”

Tessa groeide op in een gebroken gezin in de arbeidersklasse, maar wist zich op te werken tot strafrechtadvocaat. Ze is goed in haar job, verdedigt haar cliënten tot het uiterste als het moet. Maar haar leven verandert plotsklaps na een traumatische gebeurtenis. Nu staat Tessa als slachtoffer aan de andere kant van de getuigenbank. Maar kan ze eigenlijk wel vertrouwen op het rechtssysteem?

“Ik zei nee, ik zei nee. Ik zei stop. Maar dat deed hij niet.”

Door af te wisselen tussen heden en verleden blijft het verhaal steeds boeiend. Het levensverhaal van Tessa geeft een duidelijk beeld van haar achtergrond en haar familie. De opbouw verloopt eerder traag, maar daardoor komt zeer knap tot uiting hoe het verleden toch steeds blijft doorschemeren. Hoewel je als lezer weet dat er een traumatische ervaring gaat volgen, toch is dit gedeelte behoorlijk indringend. Zeker de emoties, twijfels en dilemma’s achteraf zijn beklijvend. Je voelt de spanning en verwarring als Tessa aan het woord is, als zij de waarheid aan het vertellen is.

“Had ik iets moeten doen voordat de misdaad plaatsvond? Wat dan? Niet met hem naar bed gaan? Niet met hem uit eten gaan? Niet die stomme sexy jurk dragen?”

Suzie Miller brengt een zeer overtuigend en realistisch relaas. Ook biedt Prima Facie een fascinerende inkijk in het rechtssysteem en advocatenwereld. Dit verhaal zet echt aan tot nadenken en blijft nog nazinderen…

“Ik wil geen slachtoffer zijn. Ik wil een overlever zijn.”

Meer recensies van Saskia I.