Spannend debuut

Saskia I. 08 augustus 2024
“De schemer viel tegen de avond over het dorp heen. Voor de inwoners van Stieks het teken om zich niet meer op straat te begeven. Slechts twee gedaanten schoven langzaam over het smalle trottoir, langs de gesloten deuren en ramen…”

Lucas is een straatmuzikant uit Rotterdam die hard moet strijden om zijn hoofd boven water te houden. Tijdens een van zijn optredens ontmoet hij Lisa, een jonge vrouw die hem kennis laat maken met Yaron. Deze man biedt Lucas een baan aan in Stieks, weg van de drukte. Hoewel Lucas nog nooit van deze plaats heeft gehoord, gaat hij toch de uitdaging aan. Ogenschijnlijk is Stieks een gewoon dorpje met een bakker, kapper en café. Maar het gesloten theater, een geheimzinnige blauwe gloed en een bijzonder boek in de bibliotheek zorgen toch wel voor vreemde taferelen. Als Lucas rare dingen ziet en hoort, begint hij aan zichzelf te twijfelen. Zijn dit hallucinaties of is alles echt?

De hoofdstukken zijn niet te lang en Brian van Houten zorgt ervoor dat je steeds nieuwsgierig blijft, ondanks dat het verhaal soms een beetje in herhaling valt en wat stroef leest. Want wat is er aan de hand in Stieks? Dit verhaal bevat een paranormaal en duister randje én een tikkeltje horror.
De overeenkomsten met het Griekse mythologische verhaal over de Styx, de rivier die de aarde scheidt van de onderwereld, is bijzonder goed verwerkt in dit boek! Haat en afschuw, het veergeld, onsterfelijkheid en de naam Yaron die toch een beetje als Charon klinkt. Allemaal knap bedacht! Dit gaf voor mij echt wel een meerwaarde aan het verhaal. Maar als je dit extra laagje mist tijdens het lezen, ook dan blijft Stieks interessant..

Door de zeer toegankelijke schrijfstijl zou ik dit boek ook aanraden aan ‘Young Adults’ die van een mysterieus en spannend verhaal houden.

Er kan nog een beetje aan de schrijfstijl geschaafd worden, maar inhoudelijk is Stieks dus best in orde. Een zeer verdienstelijk debuut over bijzondere gaven en krachten, over keuzes maken in het leven. Ik ben alvast benieuwd naar meer werk van Brian van Houten!

Meer recensies van Saskia I.