Beklijvend beeldverhaal

Saskia I. 14 juni 2024
“Wist je dat alle mensen met elkaar verbonden zijn door onzichtbare draden?”

Nynke Kuipers vertelt in woord en beeld het verhaal van haar opa, die lid was van de NSB (Nationaalsocialistische Beweging in Nederland, een politieke partij die tijdens de bezettingsjaren collaboreerde met de nazi’s). Hoe de invloed van een ‘foute opa’, de angst en het stilzwijgen nog generaties blijft doorsijpelen wordt zeer krachtig en indringend weergeven in Stilte na de oorlog.

De opa van Nynke stierf op zesennegentigjarige leeftijd en liet zijn zes kinderen een geheim na. Bij het Nationaal Archief in Den Haag zit zijn hele leven verpakt in slechts één doos. Tijdens haar vakantie in Friesland, het land van haar oma en opa, vindt Nynke de ruimte om het verhaal van haar opa én haar familie te vertellen.

“Maar het verdriet, dat nationaal gedragen word door trompetgeschal en stilte, is nooit volledig van mij. Ik sta met één been in een ander verhaal.”

Nynke Kuipers, beeldend kunstenaar, maakte prachtige illustraties bij haar woorden. Sterk in eenvoud, knap gedetailleerd! Elke illustratie bevat indringende verwijzingen, tekst en beeld vullen elkaar perfect aan. Gevoelens en emoties worden opgeroepen door het kleurgebruik dat vaak donker en guur is, maar soms ook bestaat uit vrolijke pasteltinten. De donkerte uit de eerste tekening heeft op het einde licht gevonden. Dit vond ik zo mooi, zo hoopvol! De duivel is verdwenen, de doden kunnen met rust gelaten worden…

Dit beeldverhaal, grotendeels gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen, heeft een zeer interessante en rijke inhoud. Ik was, naast het beklijvende verhaal, enorm onder de indruk van de emoties die generatie na generatie, bewust en onbewust, werden doorgegeven. Zeer indringend, mooi vertaald in woord en beeld.

“Je hebt ook goede slechteriken en slechte goederiken… het is misschien niet zo zwart-wit…”

Meer recensies van Saskia I.