Het tweeluik rond Lisse en Martijn is een absolute aanrader!

Saskia I. 08 juni 2024

Tussen Slijk en Satijn, het eerste deel van het tweeluik Lisse, was mijn favoriete boek van 2023. Vol ongeduld keek ik dus uit naar Tussen Opstand en Strop. En ook nu wist Lyne Uytterhoeven me weer te overtuigen! Wat een fijn weerzien met Lisse en Martijn (hoewel de omstandigheden waarin zij zich bevonden niet altijd zo fijn waren ).

“In haar kamer keek Lisse in de spiegel. Een mager meisje met bleke wangen en wallen onder de ogen staarde terug. Wie was ze? Wie wilde ze zijn? Vondeling Lisse of prinses Elisabeth?”

Lyne Uytterhoeven neemt haar lezers mee naar naar de 16de eeuw, met opstanden en het protestantisme op de achtergrond. Lisse heeft eindelijk het geheim van haar afkomst weten te ontrafelen. Ze wordt erkend als keizerlijke dochter, maar voor dit nieuwe leven betaalt ze wel een hoge prijs. En door zijn val in de strijd heeft Martijn een zwaar herstel voor de boeg. Later mag hij, als glazenier van de gilde, mee met de delegatie voor de keizer naar Valenciennes. Maar is dat als held of als zondebok?

Een weerzien, een confrontatie, een ontmoeting met iemand uit het verleden, een waarschuwing, een tweestrijd,… er gebeurt heel wat in Tussen Opstand en Strop! Het verhaal is gebaseerd op historische gebeurtenissen, geromantiseerd met fictieve personages. Door de zeer goede en gedetailleerde onderbouwing komt de historische context absoluut tot zijn recht. In het begin was het even wennen aan de vele namen, maar al snel werd ik volledig opgeslorpt door het verhaal. De personages worden zeer menselijk in beeld gebracht, de emoties komen zo echt en geloofwaardig over. Twijfels, moeilijke beslissingen, macht en onmacht…

“Elke herinnering aan het leven dat ze als Lisse had gekend, sneed als een vilmes door haar schild. Het leven dat ze vrijwillig had verlaten, had verruild voor… dít! Leugens en politiek gekonkel, valse vleierij en argeloze weelde.”

Ook stip ik graag de zeer verzorgde vormgeving even aan. Aan de binnenkant van de voorflap het Prinsenhof, achteraan het Gravensteen. Mooi, mooi! Ook het overzicht van de personages en een stamboom, een lijst met historische plaatsen en een verklarende woordenlijst zijn zeer interessante aanvullingen bij het verhaal.

Kortom, dit tweeluik rond Lisse en Martijn is een absolute aanrader!

Meer recensies van Saskia I.