Had een goed boek kunnen zijn

Saskia-M 28 juni 2022 Auteur
Normaal ben ik niet zo van de kritische reviews, maar dit is zo'n gehypet boek, en ik was zó benieuwd, dat ik me verplicht voel tot een eerlijk stukje. Ik knapte niet echt op van het lezen van dit boek. Hoewel ik wel een aantal keren erg onder de indruk was, omdat ik een aantal dingen écht niet wist over extremistische islamieten. En een aantal hoofdstukken lazen als een trein. Die waren voor mijn gevoel het echte verhaal. Daar had wat mij betreft de redacteur moeten zeggen: 'Hier doe je het goed, ga zo verder.' Verder is het een ontzettend depri verhaal over een onderdrukt Turks meisje, dat haar verhaal heel gefrustreerd en vooral ook ‘Kijk eens hoe rijk mijn vocabulaire is - ik studeer Nederlands!’ opschrijft. Ik verlangde telkens naar een stukje leesbare tekst. Het politieke gezwam hing mij op een gegeven moment de keel uit. Het eennalaatste hoofdstuk was geweldig. Het hoofdstuk erna had geschrapt moeten worden. Geen enkele toegevoegde waarde. Afbreuk. Mijn lokale boekverkoopster raadde dit boek af (zij kent mij) met de woorden: 'Dit had een goed boek kunnen zijn.' Ze had gelijk. En toch ben ik blij dat ik het gelezen heb, hoe krom dat ook klinkt.

Meer recensies van Saskia-M