Pesten en vriendschap

Saskia 25 april 2024
In dit boek volg je Tilde de meeloper en het meisje met hoop op vriendschap, Jasmine het populaire meisje met het mooiste vriendje en Eleni de slimme die overal een plan voor maakt. Deze Zweedse meiden zitten in het laatste jaar van de Basisschool (Grundskolan). Die in Zweden tot je 16jaar duurt. In school is er een Instagram account gemaakt die alle meiden in de greep heeft. Met zijn drieën proberen ze uit te zoeken hoe ze dit gaan oplossen. Zonder zelf nog erger slachtoffer te worden. Tijdens deze soms grappig dan weer spannende zoektocht is er ook ruimte om puber te zijn. Lekker spijbelen om brownies te bakken.
“'Ken jij het recept voor brownies uit je hoofd? Jasmine staart naar Tilde, die terugkijkt en begint te lachen,
Dat weet iedereen toch? zegt ze.
Jasmine giechelt: nee, niet iederéén kan zomaar even brownies bakken.”
De schrijvers Lisa Bjarbo, Johanna Lindbäck en Sara Ohlsson gaan de moeilijke onderwerpen niet uit de weg. Ze gaan er vol in. Herkenbaar pijnlijk en beeldend. Ik werd in het verhaal meegenomen. Pesters en gepeste zullen zich herkennen en hopelijk minder eenzaam zijn. De meelopers zullen hopelijk net als Tilde opstaan en proberen oplossen.
Ik vond de vertaling niet helemaal kloppen omdat het schoolsysteem in Nederland zo anders is maar de kern van het verhaal is goed de meiden zijn herkenbaar en levendig. Ik heb dit boek gelezen via LEWA. Ik zou zelf nooit dit boek hebben gekozen om te gaan lezen. Ook het vervolg ga ik niet lezen. Maar als je hier van houd of als je zelf nog op de middelbare school zit lijkt het me een fijn herkenbaar boek. Die moeilijke onderwerpen niet uit de weg gaat.
Kortom, drie tieners die vechten voor gerechtigheid en een bodypositief schooltijd.

Meer recensies van Saskia