Een mooi fantasyverhaal

Sceptica 27 november 2019
Wanneer Enyria en haar familie hun jaarlijks bezoek brengen aan de stad vanwege het lentefestival, hoopt ze dat haar vader een echtgenoot voor haar zal uitkiezen. Enyria ziet trouwen en kinderen krijgen namelijk als hét doel in haar leven. ​

De dag van het lentefestival blijkt echter geen feestelijke dag te worden, maar één die een vreselijke tragedie brengt. Een draak valt de stad aan en dood ook Enyria's vader. Voor Enyria is er nog een ander groot moment, dat haar wereld op zijn kop zet: ze blijkt over magische krachten te beschikken, waarmee ze de draak dood. Al deze veranderingen zorgen ervoor dat Enyria zichzelf opnieuw moet ontdekken. Wat is haar plek in deze wereld?

In het begin van het verhaal krijgt de jonge Enyria te maken met nieuws dat haar leven behoorlijk overhoop haalt. Als daarna ook nog een draak haar dorp aanvalt - en haar vader dood - en zij magische krachten blijkt te hebben, versterkt dit het gevoel dat ze zichzelf volledig opnieuw moet ontdekken.

Een lange reis is prettig geschreven, met makkelijk taalgebruik. Ook het omschrijven van personages en omgevingen gebeurt op een fijne en duidelijke manier. Je krijgt een goed beeld, waardoor je jezelf prima kan inleven. Enyria is bovendien een leuk en geloofwaardig hoofdpersonage. Hoewel ze sterk en dapper overkomt, merk je met momenten dat ze gewoon een jonge meid is die veel te verwerken krijgt.

Een lange reis kent een aantal wendingen, waardoor het verhaal je aandacht goed vasthoudt. Hoewel het niet het meest vernieuwende of onvoorspelbare boek is, kan je het zeker onderhoudend noemen. Het gaat absoluut nergens vervelen en je leest met veel plezier door. Arlieke van Remmerden durft ook net wat meer 'brute' taal gebruiken en laat af en toe redelijk expliciete vreselijkheden voorbijkomen. Hoewel ik af en toe een rilling moest onderdrukken, vond ik het wel een meerwaarde. Het maakt het verhaal nog net wat geloofwaardiger en echter.

Als je van fantasy houdt, dan is Een lange reis zonder meer een aanrader. Het is een erg vlot boek, waar je al heel snel doorheen bent. Ik kijk dan ook zeker uit naar het volgende deel!

Meer recensies van Sceptica