Zoekboek voor beginnende klankenklutsers en ervaren woordenwonders

Schoolbieb-Op-Orde 12 september 2024
De titel van deze recensie is niet van mij. Het staat achterop dit wonderschone boek vol woorden, letters en klanken. Na het boek 'Aap leest een letter', dat dit duo eerder maakte, is nu dit boek uitgebracht dat beginnende en meer ervaren lezers nog meer uitdaagt.

In dit boek is Aap ridder geworden in het land van de kikkerkoning. Ook kat en das zijn ridder. Als de ring van de koning wordt gestolen door kip, hen en haan, gaan de drie ridders de dieven achtervolgen.

In het avontuur dat volgt worden per dubbele pagina veel woorden verwerkt waar de uitgelichte letter/klank goed te horen is. Er is een kort stukje tekst waarin de letter/klank waar het om gaat vetgedrukt is. Bij de mol is de uitgelichte letter bijvoorbeeld 'm'. Dat levert een 'zotte zin' op als: 'mag een arme mol niet meer maffen op zijn malse matras', moppert mol omdat die malle mormels met hun drommelse dromedarissen zo'n misbaar maken midden in de nacht. In deze zin komt de 'm' 20 keer voor!
Maar dat is nog niet alles. De platen bij de dubbele pagina's staan vol verhalen, voorwerpen met de uitgelichte letter/klank en actie. Vanzelf ga je speuren naar de draad van het verhaal: waar zijn aap, das en kat? Waar zijn de dieven? Al snel raak je het spoor bijster. En dat mag ook. Achterin het boek staan wat eenvoudige gedichten die verdere aanwijzingen geven om je weer op het spoor te brengen.

Het boek verwijst via een QR-code ook naar een meer dan 180 blz. tellende bijlage met oefenmateriaal en spellen. Daar is ook het nieuws in de krant te vinden waar het verhaal mee eindigt.

De zotte zinnen waarin één bepaalde letter/klank steeds wordt herhaald, deed me erg denken aan het bekende boek Alfabet van Charlotte Dematons. Dat boek is weliswaar tekstloos, maar nodigt ook uit tot het maken van zotte zinnen met één bepaalde letter/klank. Mijn tip met Aap zoekt een woord is dan ook: benut alles wat dit boek biedt aan woordenschat en leesvaardigheid en laat, zodra de leerlingen dat beheersen, ze losgaan met schrijfopdrachten aan de hand van Alfabet.

Opnieuw een wervelend abc-boek om spelenderwijs klanken en letters te oefenen. Door de warme en kleurrijke illustraties van Jan van Lierde kunnen de lezers niet anders dan goed leren kijken. En dat past bij het verwerven van leesvaardigheid. Goed lezen is óók goed kijken!
Aap zoekt een woord is een must-have voor basisscholen die van uitdagend leesonderwijs houden.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde