Lezersrecensie
Eerst lekker lezen en daarna erover praten
Annet Jacobs heeft de laatste tijd veel boeken geschreven met social media in de hoofdrol. Daarmee spreekt ze jongeren aan die zich geen leven meer voor kunnen stellen zonder TikTok, gamen en Snapchat. Dit boek gaat over het gebruik van Snapchat. Jacobs spreekt de taal die erbij hoort en ook de lay-out is aangepast met Snapchat-symbooltjes en chatberichten. In ieder boek belicht Jacobs ook de nadelen van social media.
De nep-snap gaat over Jula en vijf van haar klasgenoten. Ze zitten in groep 8 en hebben allemaal een Snapchat-account en samen ook een Snapchatgroep die Snapperdeflap heet. Als ouder denk je dan gelijk: huh? In groep ácht??!! Tja, in de praktijk zal het zeker voorkomen, maar officieel mag het nog helemaal niet. Ik denk dat Jacobs dit toch bewust zo heeft gedaan, omdat de doelgroep (vanaf 9 jaar) graag over social media en vriendschappen leest en tegelijkertijd nog aan het leren is om met online informatie en invloed om te gaan. De meester van het clubje kinderen geeft regelmatig lesjes mediawijsheid en de volwassenen zijn nooit ver weg om de kinderen op gevaren te wijzen of met Snapchat om te leren gaan. Dat past bij lezers van 9-12 jaar. De hoofdpersonen houden er rekening mee dat alles wat ze zien gemanipuleerd is. Toch merk je dat ze ondanks hun oplettendheid toch door het medium verleid worden om dingen te doen die ze in het echte leven nooit zouden doen...
Jula bedenkt in de schoolpauze een Snapchatchallenge en de hele groep doet meteen mee. Het loopt een beetje uit de hand en ze komen te laat weer binnen in de klas. Meester Maik wacht ze op en geeft ze een flinke straf. We lezen mee wat Jula denkt, ze zegt regelmatig 'dom, dom, dom' tegen zichzelf maar op de een of andere manier heeft ze het niet in de hand. Beste vriendin Nour kan er weinig begrip voor opbrengen en hun vriendschap hangt aan een zijden draadje.
Als Jula hardop sorry heeft gezegd en de kou weer uit de lucht is, bedenken ze een manier om te ontdekken of twee andere meisjes uit hun groep wel de waarheid spreken over hun streak met de Snapchat influencer Deef. Ook dat loopt uit de hand. Maar, zoals dat hoort in een kinderboek, blijkt dat Jula en Nour onnodig bang en ongerust zijn geweest en wordt het zelfs nog gezellig - in de achtertuin en met echte gesprekken.
Het valt op dat de belangrijke conversaties niet op Snapchat, maar in het echt plaatsvinden. Problemen oplossen, dingen uitpraten, emoties tonen en vriendschappen sluiten, het komt allemaal langs en lukt wel in het echt en niet via Snapchat. Daar zit wel degelijk een educatief motief achter. Dit boek leest lekker weg en laat goed zien hoe Snapchat in het dagelijks leven van jongeren geïntegreerd is. Heel veel lezers zullen zich hier gemakkelijk mee kunnen identificeren. Maar of ze ook de wijze (media)lessen mee zullen nemen na het lezen van dit boek? Dat gebeurt waarschijnlijk alleen als er ook wordt gepraat over dit boek in de klas.
De nep-snap gaat over Jula en vijf van haar klasgenoten. Ze zitten in groep 8 en hebben allemaal een Snapchat-account en samen ook een Snapchatgroep die Snapperdeflap heet. Als ouder denk je dan gelijk: huh? In groep ácht??!! Tja, in de praktijk zal het zeker voorkomen, maar officieel mag het nog helemaal niet. Ik denk dat Jacobs dit toch bewust zo heeft gedaan, omdat de doelgroep (vanaf 9 jaar) graag over social media en vriendschappen leest en tegelijkertijd nog aan het leren is om met online informatie en invloed om te gaan. De meester van het clubje kinderen geeft regelmatig lesjes mediawijsheid en de volwassenen zijn nooit ver weg om de kinderen op gevaren te wijzen of met Snapchat om te leren gaan. Dat past bij lezers van 9-12 jaar. De hoofdpersonen houden er rekening mee dat alles wat ze zien gemanipuleerd is. Toch merk je dat ze ondanks hun oplettendheid toch door het medium verleid worden om dingen te doen die ze in het echte leven nooit zouden doen...
Jula bedenkt in de schoolpauze een Snapchatchallenge en de hele groep doet meteen mee. Het loopt een beetje uit de hand en ze komen te laat weer binnen in de klas. Meester Maik wacht ze op en geeft ze een flinke straf. We lezen mee wat Jula denkt, ze zegt regelmatig 'dom, dom, dom' tegen zichzelf maar op de een of andere manier heeft ze het niet in de hand. Beste vriendin Nour kan er weinig begrip voor opbrengen en hun vriendschap hangt aan een zijden draadje.
Als Jula hardop sorry heeft gezegd en de kou weer uit de lucht is, bedenken ze een manier om te ontdekken of twee andere meisjes uit hun groep wel de waarheid spreken over hun streak met de Snapchat influencer Deef. Ook dat loopt uit de hand. Maar, zoals dat hoort in een kinderboek, blijkt dat Jula en Nour onnodig bang en ongerust zijn geweest en wordt het zelfs nog gezellig - in de achtertuin en met echte gesprekken.
Het valt op dat de belangrijke conversaties niet op Snapchat, maar in het echt plaatsvinden. Problemen oplossen, dingen uitpraten, emoties tonen en vriendschappen sluiten, het komt allemaal langs en lukt wel in het echt en niet via Snapchat. Daar zit wel degelijk een educatief motief achter. Dit boek leest lekker weg en laat goed zien hoe Snapchat in het dagelijks leven van jongeren geïntegreerd is. Heel veel lezers zullen zich hier gemakkelijk mee kunnen identificeren. Maar of ze ook de wijze (media)lessen mee zullen nemen na het lezen van dit boek? Dat gebeurt waarschijnlijk alleen als er ook wordt gepraat over dit boek in de klas.
1
Reageer op deze recensie