ALMA-winnares maakt met zielige puppy's de verwachting niet waar

Vorig jaar (2023) werd de Astrid Lindgren Memorial Award toegekend aan de schrijfster van dit boek, Laurie Halse Anderson. Zij is volgens de informatie een veelvuldig bekroonde auteur in de Verenigde Staten, maar hier in Nederland was er nog niet één jeugd/kinderboek van haar vertaald. Met de serie Dokter Anna en de dierenhelden komt daar verandering in.

De verwachting was dus hooggespannen. De ALMA staat niet voor niets ook bekend als de 'Nobelprijs' van de kinderliteratuur. In de serie Dokter Anna en de dierenhelden volgt de lezer de spannende gebeurtenissen in de dierenkliniek van de oma van Emma. Emma vertelt het verhaal. Op de tweede bladzijde schetst Anderson in twee korte alinea's de situatie: 'Oma heeft een dierenkliniek. Praktijk dokter Anna Mackenzie. (...) Mijn ouders gingen dood toen ik een baby was, en ik ging bij oma wonen.' Deze 'feitelijke' mededeling van zo iets ingrijpends terwijl Emma een hondje leert zitten op commando, sloeg echt nergens op. Er zijn heel veel kinderboeken waar een vader of moeder ontbreekt, of zelfs beide, en meestal zijn ze doodgegaan. In dit geval door een auto-ongeluk. Meestal is dat geen aanprijzing voor het boek of de schrijver, die het zich met een of twee ouders minder gewoon gemakkelijk maakt. Het ontbreken van Emma's ouders heeft geen rol van betekenis in het verhaal. De oma had gemakkelijk voor haar moeder of voor een alleenstaande moeder door kunnen gaan.

Na deze teleurstellende introductie worden er achter elkaar ondervoede en uitgedroogde puppy's binnengebracht. Samen met wat andere kinderen worden ze allemaal bij oma opgevangen en ondertussen verzinnen ze een plan om de handelaar die hiervoor verantwoordelijk is op te sporen en te laten aanhouden.
Dit kost uiteraard veel tijd, terwijl het slecht gaat met Emma op school. Hoewel het nergens benoemd wordt, is het wel duidelijk dat ze dyslectisch is en daardoor veel harder moet werken om voldoendes te halen. Uiteindelijk combineert ze de reddingsoperatie met een opdracht op school en wordt ze de held van het verhaal. Niet voor niets heten de helpers van dokter Anna 'dierenhelden'.
De verzorging en medische handelingen zijn erg goed beschreven. Alle dierenartsen in spe zullen ze met rode oortjes lezen. Achterin is ook nog wat extra informatie opgenomen over het verzorgen van puppy's.
Nadat er eenmaal vaart in het verhaal kwam, ging het er allemaal in als zoete koek.

Nee, van een ALMA-winnares had ik een boek van een veel hoger kaliber verwacht. Ik kan dit boek hooguit als lekker leesvoer bestempelen met een hoog zieligheidsgehalte. Aan de vertaling zal het in ieder geval niet liggen. Die was in handen van Edward van de Vendel. Van mij mag hij de volgende ALMA winnen.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde