Mellie op zoek naar haar beste stukje

Schoolbieb-Op-Orde 10 oktober 2024
In Eigenwijze voeten maken we kennis met Mellie, voluit Melora Cathelijne van Zeveringen, die met haar wilde krullen en oneindige fantasie opvalt als 'anders'. Haar moeder borstelt het haar van Mellie altijd strak in een knot, want netjes is veilig. Mellie zelf vindt wild juist wel leuk. Haar beste vriendin vindt haar 'raar', maar die houdt daarvan! Mellie's moeder is na lange tijd weer in verwachting en Mellie maakt zich er veel zorgen over wat de komst van een baby betekent voor haar. Straks wordt er een perfect kindje geboren, netjes en gewoon, waarbij zij wel heel erg zal afsteken.
Op een dag beginnen haar voeten te kriebelen. Ze wil het tegenhouden, maar dat lukt niet. Ze rent naar haar kamer, valt in slaap en komt in de natuur terecht. Daar ontmoet ze een pratende kameleon. Dit is het begin van een heel avontuur vol dieren en liefde.
Rondom de avonturen tijdens haar dromen gaat het gewone leven door. Mellie houdt een boekenbeurt over Alice in Wonderland en er wordt gerepeteerd voor de Wintermusical. Mellie krijgt een van de hoofdrollen.
De verwijzing naar Alice in Wonderland is goed gekozen. Mellie presenteert het als haar lievelingsboek. Tijdens de boekbespreking voel je hoe ze zich helemaal identificeert met Alice. Alice was ook onzeker over zichzelf en leerde door haar avontuur in Wonderland voor zichzelf opkomen en zich te redden. Het avontuur in Wonderland barst van de fantasie, net als de avonturen van Mellie.
De ouders van Mellie horen het verhaal van haar 'eigenwijze voeten' wel aan, maar geloven het niet echt. Oma luistert wel. Irène Storm geeft veel levenslessen door via Oma. 'Juist door anders te zijn voeg je iets moois toe aan de wereld', en 'Iedereen heeft een stukje gewoon, een stukje uit de toon en een stukje bijzonder... Waar het om gaat is dat we allemaal ons eigen stukje bijzonder moeten vinden. Dat is ons beste stukje'.

Dit boek heeft ongeveer tweehonderd bladzijden. Het thema is behalve jezelf zijn vooral ook de komst van een baby in het gezin. Enkele goedgekozen tekeningen ondersteunen de emoties van Mellie in deze onzekere periode van haar leven. De cover van Eigenwijze voeten is speels en vrolijk en doet vermoeden dat het om een boek gaat voor kinderen tussen 7 en 9 jaar, hoewel de uitgever 9+ aangeeft op de achterkant.
Ik zou dit boek vooral aanraden als voorleesboek vanaf 6 jaar, een leeftijd waarop er nog redelijk veel kinderen broertjes of zusjes krijgen. Om dit boek zelf te lezen, zullen de meeste kinderen toch wat ouder moeten zijn. Vooral dromerige meisjes zullen erg van de fantasie van Mellie genieten.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde