Vol vrolijkheid, viezigheid en... voetbal

Schoolbieb-Op-Orde 30 augustus 2024
Na 25 jaar schrijverschap kun je wel stellen dat de fantasie en humor van Tosca Menten onnavolgbaar zijn. Ze weet hiermee heerlijke personages in haar boeken neer te zetten waar kinderen weg van zijn.

Flubbertje Flip is de make-over van de verhalen over Vieze Lieze, zo'n twintig jaar geleden verschenen bij de leesmethode Veilig Leren Lezen. Het ziet er met de rommelige, kleurige illustraties van Marijn van der Wateren weer helemaal up to date uit. Niet alleen de cover, maar ook de illustraties binnenin zijn full-colour.
In het boek staan twaalf verhalen die qua seizoen goed passen in het eerste kwartaal van een schooljaar, eindigend met Kerst, schaatsen en sneeuwpoppen.

Er zit veel vaart in de verhaaltjes, Flip weet wat ze wil of bedenkt het ter plekke en voert het samen met haar beste maatje Nisar. Als er geknoeid moet worden met water, blaadjes of modder, dan is dat geen probleem. Toch loopt het natuurlijk niet allemaal zoals de bedoeling is. Nou, dan kun je altijd nog lekker even voetballen...

Dit zijn verhaaltjes die heel dicht bij kinderen staan. Of ze in het echt zoveel ruimte krijgen om te knoeien en andere dingen uit te spoken, betwijfel ik, maar ze vinden het vast heerlijk. En erover lezen is minstens zo leuk! Menten schrijft heel toegankelijk, met veel dialogen. Je ziet het allemaal voor je.

Pittig boek om zelf te lezen in groep 3 en 4, maar voorlezen kan ook. Maar ik heb in groep 4 best kinderen gezien die dit al kunnen lezen. Dit boek gaat echt over hen. Ze zullen erg genieten van Flubbertje Flip.

Meer recensies van Schoolbieb-Op-Orde